KH- Civi Saclay Media in the digital age May 2023
Selection 4 — Media Ownership

DOCUMENT 1a &b

|
Buying up a storm
United States, private-equity buy-outs

Share of newspapers Share of articles* Number of employees¥
owned by private equity, % By topic, % relative changet % relative changef
25 20 20
Private-equity | National Private-equity
20 ownership deal | news 10 ownership deal 10
15
0 0
10 Reporters
5 : N -10 -10
95% confidence | Local Editors
0 news -20 -20
IIII|IIII|IIII|IIII ' T I T I [ T I T I T ] T [ I T ] T
2001 05 10 15 19 5 -3 -1 1 3 4 5 -3 -1 1 3 4
Years before/after deal Years before/after deal
Source: “Local Journalism under Private Equity Ownership®, *From a sample of 745 newspapers TChange relative
by Michael Ewens, Arpit Gupta and Sabrina T. Howell, 2022, working paper to non-buy-outs ¥From a sample of 766 newspapers

The Economist

Who bought what media?

Jeff Bezos

Amazon's founder @The mﬂﬁlﬁ]‘lﬁtﬂl‘l i]ﬂﬁt
orth =
$t56bn $250 million

John H
trgd\?]g fﬁ?nrﬁ.W.Henry & Co @[ht EEBOBIDR @[ﬂbe

worth e
$2.6bn $70 million
Sheldon Adelson LAS VEGAS

Las Vegas Sands REVIEW-JOURNAL
worth ape
$35.4bn $140 million
Laurene Powell Jobs % [ -

Forbes l( h

worth an C

$20.3bn Terms of deal not disclosed

Patrick Soon-Shiong .
biotech startups including fos Angeles Times
NantHealth, worth

$7.2bn $500 million

Marc Benioff

Salesforce.com TIME

worth -

$6.6bn $190 million
Source: BEC Research BEE




DOCUMENT 2 - VIDEO

* Channel 4| < 6 August 2013 -
Amazon founder buys The Washington Post https://youtu.be/gvQ85BzernM

DOCUMENT 3 - Why Buy a Yacht When You Can Buy a Newspaper?

By Nicholas Kulish, The New York Times, April 10, 2021 (adapted)

Billionaires have had a pretty good pandemic. There are more of them than there were a year ago, even as the
crisis has exacerbated inequality. But scrutiny has followed these ballooning fortunes. Policymakers are debating
new taxes on corporations and wealthy individuals. Even their philanthropy has come under increasing criticism
as an exercise of power as much as generosity.

One arena in which the billionaires can still win plaudits as civic-minded saviors is buying the metropolitan
daily newspaper.

The local business leader might not have seemed like such a salvation a quarter century ago, before Craigslist,
Google and Facebook began divvying up newspapers’ fat ad revenues. Generally, the neighborhood billionaires
are considered worth a careful look by the paper’s investigative unit. But a lot of papers don’t even have an
investigative unit anymore, and the priority is survival.

This new media landscape has changed newspaper ownership. (...)

If there was a signal year in this development, it came in 2013. That is when Amazon founder Jeff Bezos
bought The Washington Post and the Red Sox” owner, John Henry, bought The Boston Globe.

“Iinvested in The Globe because I believe deeply in the future of this great community, and The Globe should
play a vital role in determining that future,” Mr. Henry wrote at the time.

Mr. Bezos and Marty Baron, the recently retired editor of The Post, famously led a revival of the paper to its
former glory. And after a somewhat rockier start, experts said that Mr. Henry and his wife, Linda Pizzuti Henry,
the chief executive officer of Boston Globe Media Partners, have gone a long way toward restoring that paper as
well.

Across the country, for Dr. Patrick Soon-Shiong, the physician and billionaire who bought The Los Angeles
Times in 2018, it hasn’t always gone smoothly. But few prefer the alternative of hedge-fund ownership. (...)
From Utah to Minnesota and from Long Island to the Berkshires, local grandees have decided that a newspaper
is an essential part of the civic fabric. Their track records as owners are somewhat mixed, but mixed in this case
is better than the alternative.

Researchers at the University of North Carolina at Chapel Hill released a report last year showing that in the
previous 15 years, more than a quarter of American newspapers disappeared, leaving behind what they
called “news deserts.” The 2020 report was an update of a similar one from 2018, but just in those two years
another 300 newspapers died, taking 6,000 journalism jobs with them.

“I don’t think anybody in the news business even has rose colored glasses anymore,” said Tom Rosenstiel,
executive director of the American Press Institute, a nonprofit journalism advocacy group. “The advantage of a
local owner who cares about the community is that they in theory can give you runway and also say, ‘Operate at
break-even on a cash-flow basis and you’re good,”” said Mr. Rosenstiel.

For instance, Glen Taylor, a Minnesota billionaire who owns the Minneapolis Star Tribune, is not showering
the newsroom with money, said Michael Klingensmith, publisher and chief executive of the paper. “The
understanding we have with Glen is that if we generate cash, it’s ours to keep but he’s not interested in investing
more,” he said. “He expects the business to be completely self-sufficient.”

But at 240 staffers, the newsroom is as big as it was when Mr. Klingensmith arrived in 2010, something
relatively few papers can boast of over the same period. The Star Tribune’s goal was to reach 100,000 digital
subscribers by the end of last year, and it hit that mark by May. And the paper just won a prestigious Polk
Award for its coverage of the killing of George Floyd and the aftermath.



https://www.nytimes.com/by/nicholas-kulish
https://www.bostonglobe.com/opinion/2013/10/27/why-bought-globe/QmFHhvRGFajQh1oMcAJ64M/story.html
https://www.nytimes.com/2021/02/27/business/marty-baron-jeff-bezos-washington-post.html
https://www.nytimes.com/2019/05/17/business/media/paul-huntsman-salt-lake-tribune.html
https://www.nytimes.com/2014/04/03/business/media/minneapolis-newspaper-gets-a-new-life-but-i-remember-the-old-one.html
https://www.nytimes.com/2016/07/08/business/media/dolan-family-repurchases-newsday.html
https://www.niemanlab.org/2018/01/local-owners-bought-this-newspaper-back-from-a-cost-cutting-national-chain-next-step-bringing-back-the-readers/
https://www.usnewsdeserts.com/reports/news-deserts-and-ghost-newspapers-will-local-news-survive/the-news-landscape-in-2020-transformed-and-diminished/
https://www.startribune.com/star-tribune-honored-with-prestigious-george-polk-award-for-floyd-coverage/600026858/?refresh=true
https://www.startribune.com/star-tribune-honored-with-prestigious-george-polk-award-for-floyd-coverage/600026858/?refresh=true

“The communities that have papers owned by very wealthy people in general have fared much better because
they stayed the course with large newsrooms,” said Ken Doctor, the C.E.O. and founder of Lookout Local, which
is trying to revive the local news business in smaller markets, starting in Santa Cruz, Calif. Hedge funds, by
contrast, have expected as much as 20 percent of revenue a year from their properties, which can often be achieved
only by slashing the number of reporters and editors for short-term gain.

Alden Global Capital has made deep cuts at many of its MediaNews Group publications, including The
Denver Post and The San Jose Mercury News. Alden argues that it is rescuing papers that might otherwise have
gone out of business in the past two decades. Alden Global Capital is a hedge fund based in Manhattan, New
York City. By mid-2020, Alden had stakes in roughly two hundred American newspapers. The company added
more newspapers to its portfolio in 2021 when it purchased Tribune Publishing and became the second-largest
newspaper publisher in the United States

And a billionaire buyer is far from a panacea for the industry’s ills. “It’s not just, go find yourself a rich guy.
It’s the right rich person. There are lots of people with lots of money. A lot of them shouldn’t run newspaper
companies,” said Ann Marie Lipinski, curator of the Nieman Foundation for Journalism at Harvard and the former
editor of The Chicago Tribune. “Sam Zell is Exhibit A. So be careful who you ask.” Mr. Zell, the real estate
maverick and billionaire whose nickname is “the grave dancer,” took Tribune Publishing private in a leveraged
buyout in 2007. The company filed for bankruptcy the next year. His brief tenure helped set in motion the events
leading to the Alden Capital bid.(...)

“These buyers range across the political spectrum, and on the surface have little in common except their
wealth,” said Ms. Lipinski. “Each seems to feel that American democracy is sailing through choppy waters, and
they’ve decided to buy a newspaper instead of a yacht.”

DOCUMENT 4 -

Startups aim to reinvigorate local news in America

The Economist, Apr 16th 2022 | BALTIMORE, MARYLAND

In its heyday in the 1950s, the spacious five-storey
redbrick building on North Calvert Street housed the
hundreds of employees of the Baltimore Sun, the city’s
pre-eminent newspaper. Like other local papers across
America, the Sun has since fallen on hard times. In
2018, after years of lay-offs, it moved out of downtown.

Back at the city’s Inner Harbour, construction crews
hurry in and out of a former power plant. They are
converting the building into office space for a new
occupant aspiring to fill the gap left by the Sun’s
shrinking presence. When it launches online this spring,
the Baltimore Banner, a non-profit news organisation
backed by a local businessman and philanthropist,
Stewart Bainum junior, aims to boast more writers than
its crosstown rival. “Our goal is to make sure Baltimore
doesn’t become a news desert,” says Imtiaz Patel,
the CEO.

The slow death of local news in America is a well-
documented phenomenon. The internet has ended the
monopolies on news and advertising once enjoyed by
local media. But a wave of startups is betting that a
digital-first strategy, with its reach and low costs, can
reverse the decline. The initiatives are experimenting
with a variety of business models.

The scale of the collapse of local news has been
stunning. In a report published in 2020 Penelope
Abernathy, a professor now at the Northwestern
University Medill School of Journalism, found that
1,800 communities that had a local news outlet 16 years
earlier now had none. Two-thirds of counties lack a
daily newspaper.

Political scientists believe the consequences have
been severe. The demise of local news has been linked
to greater political polarisation, declining participation
in local elections and reduced accountability for local
elected officials, leading to more corruption. It has also
contributed to the growing nationalisation of politics,
with a voter’s choice for president increasingly
predictive of their choice for school-board
representative. Some people are now prepared to throw
money at the problem.

One way is through philanthropy. Rich benefactors
propping up local news is nothing new—the Boston
Globe, Los Angeles Times and Washington Post all rely
to varying degrees on patrons with money to spare. New
ventures like the Baltimore Banner reckon it is an
advantage not to be weighed down by the legacy
infrastructure of print. The American Journalism
Project gives grants to non-profit local news


http://lookoutsantacruz.com/

organisations across the country, with an eye to
cultivating sustainable businesses. But what if the
philanthropists lose interest? “What Stewart provides is
seed capital,” says Mr Patel. “Longer term, we are
aiming for a diversity of revenue sources.”

Other startups are leveraging one of the internet’s
oldest innovations: the email newsletter. In the
vanguard is Substack, a technology company that
provides the tools and infrastructure for writers to
establish their own paid email subscriptions. Although
many of the platform’s best-known publications cater to
a national audience, some are focusing locally.

After the national magazine he worked on closed in
2018, Tony Mecia pondered a return to life as a
freelancer in Charlotte, North Carolina. But after seeing
how many local stories went unreported even by the
city’s main paper, Mr Mecia decided to start his own
newsletter on Substack, the Charlotte Ledger. “It’s a
turnkey solution, | probably never would have started
the Ledger without something like Substack,” says Mr
Mecia. With no need for external financing, the business
can grow with subscribers, and Mr Mecia can focus on
reporting.

Some national digital-news organisations believe
their formula can work locally. Axios, mostly known for
its daily email newsletters on national politics, started
Axios Local last year to deliver regular email
newsletters tailored to 14 cities, with 11 more soon to
come. With its headquarters in Arlington, Virginia,
handling operations, and leveraging a well known
brand, Axios is betting that its ad-supported newsletters
will allow it to invest in local journalists. “From a
business perspective, we go where there’s population,
audience and money first, and then work our way out to
the harder-to-reach areas,” explains Jim VandeHei,
the ceo of Axios.

The range of experiments is encouraging, and all are
eager, like the Baltimore Banner, to stress the
conservatism of their strategies, prioritising long-run
sustainability ahead of growth at all costs. But success
in local news, whatever the model, will not be easy. And
Ms Abernathy worries that these new digital initiatives
will leave much of the country untouched outside
America’s major cities. “In these places”, she says,
“there’s no one left to hold the powerful accountable.”

DOCUMENT 5 - Bezos and Washington Post show honeymoon is over for tech mogul media owners

Edward HELMORE | The Guardian | 29 January 2023

Amid intense speculation to the contrary, the tech
billionaire Jeff Bezos last week sought to reassure a
nervous newsroom at the Washington Post that he was
not seeking to sell the august newspaper.

The rumors, stoked by layoff anxiety at the
newspaper and — again, speculation — that another
multibillionaire, Mike Bloomberg, is in the market for
the title, had been the subject of feverish debate in US
media circles.

Anxiety peaked 10 days ago when Bezos visited the
Post and reaffirmed his commitment to journalism, but
just four days before the paper announced a wave of
layoffs across the title.

On the surface, nothing had changed but the story did
serve to illustrate how well the recent marriage of rich
tech moguls and US media has worked out after a wave
of wealthy men (and women) purchased troubled news
outlets, in some cases, after decades of dynastic family
ownership.

With the valuations of tech companies now falling
across the sector, what would be the knock-on to media
outlets that the tech billionaires bought as totems of
prestige, influence and public service, and who may

have imagined that they could refashion for a modern
media by consumer-focused data technology?

Some experts think recent years have been a rude
awakening for US media’s new ruling class.

“I think Bezos came in thinking he understood
technology in a way that old-fashioned newspaper
people don’t,” said Eli Noam, professor of tele-
information at Columbia University and author of
2015°s Who Owns the World’s Media?. “He discovered
that technology doesn’t really work to overcome the
structural problems of the print industry. Or if it does, it
works for everybody else, too.”

Over the past decade, the influx of tech money into
the news media was as dramatic as it was surprising.
Bezos bought the Post from the Graham family in 2013
for $250m; eBay founder Pierre Omidyar pumped the
same sum into First Look Media; Laurene Powell Jobs
bought a controlling stake in the Atlantic for a reported
$160m; Biotech billionaire Patrick Soon-Shiong paid
$500m for the Los Angeles Times; and Salesforce
founder Marc Benioff bought the rights to the trademark
“Time” for $190m.

The trend for tech money to buy media companies,
Puck pointed out last week, led journalists to comfort
themselves with the idea that “mega-successful




economic animals would view their work product like a
piece of art or an heirloom”.

That calculus is now challenged as the US news
industry struggles with the problems that have beset it
for years: declining print products, struggles to make
money online and a wealth of upstart digital rivals. “Part
of the newspaper business has been kept afloat, beyond
underpaying its staff, by some form of private
generosity and philanthropy. (...)

“This generation of tech billionaires has probably
reduced its appetite for print publications, and there’s a
growing scepticism of their ability to turn the business
around in the face of fundamental trends,” Noam said.
In parallel but reversed trends, ‘“new” media
organizations with no relation to legacy print are also
under pressure.

Vice Media, which received investment from Disney
and 21st Century Fox, and was once valued at $5.7bn,
is on the block for less than $1bn. In December, loss-
making Buzzfeed recently announced it was cutting
12% of its estimated 1,522 employees.

Separately, the news startup Semafor said last week
it was looking to return $10m in funding it received
from the indicted crypto king Sam Bankman-Fried,
following the lead of Vox Media and ProPublica.

According to a report by Price Waterhouse Coopers,
the tech deals market more broadly essentially froze in
the last three months of 2022 with both deal value and
volume decreasing 83% and 57%, respectively. (...)

But the impression that media companies could be
run as consumer-focused tech companies like Amazon
or Google may have been misinformed, said Robert
Thompson, founding director of the Bleier Center for
Television and Popular Culture.

“Tech, by its very name, is science. Media
companies, at least when we talk about content, is show
business, and show business really resists behaving in
predictable ways,” he said.

And yet the value that Bezos is able to leverage from
the Washington Post is unmistakable and lies beyond
the paper’s profit and loss accounts. And they are the
same ones that have always attracted people to media
ownership: influence and prestige.

“Washington is full of issues that affect Amazon and
owning the Washington Post gives you soft power,”
said Noam. “Everybody knows it and understands it.”
People always say Bezos personally owns the Post but
that’s a distinction without a difference.”

For Bezos, as for the other billionaire tech-media
investors, Thompson said: “It’s a complex recipe of
prestige, ego, the history of the Post, the ways it can be
leveraged culturally and politically. What matters is
how competently tech comes up with ways to make it
into new media — and that’s a lot harder than it looks.”

Complex consumer data signatures and real-time
analytics tools can strongly influence what stories are
written and how news is promoted at many news
organisations, echoing features of addictive games, and
raising questions about the news media’s public
accountability and issues of managerial surveillance and
discipline, said Caitlin Pietre, author of All the News
That’s Fit to Click.(...)

Still, Thompson believes that even now newspapers
can still be unique products despite the growing power
of tech and the people that run it. “Content is the wild
card, because however many audience profiles you do it
refuses to give up its secrets. Robotics might be able to
do everything humans can do better at some point, but
show business may be one of the last,” he said.



MEDIA CONSOLIDATION

DOCUMENT 6 — VIDEO - What Does Media Concentration Do to a Country? (The case of Australia)

https://www.youtube.com/watch?v=gEcq8c9010w&ab channel=MediaReformCoalition
Watch the introduction at least

DOCUMENT 7 - La concentration des médias menace le pluralisme

https://larevuedesmedias.ina.fr/la-concentration-des-medias-menace-le-pluralisme

Julia Cagé, économiste de la presse, analyse les risques de la concentration des médias actuelle.
propos recueillis par Guillaume Galpin

INa, La Revue des Médias, 04 décembre 2015

On assiste a une concentration exceptionnelle dans le paysage médiatique francais. Mais, compte-tenu de la crise
dans laquelle sont plongés les médias, est-ce que cette concentration n’est pas inévitable ?

Julia Cagé : Il y a deux choses qui sont en train de se passer. D’une part, il y a une reconsolidation des médias et on
aurait pu assister a la disparition d’un certain nombre de titres — on a eu trés peu de fermetures en France relativement
aux Etats-Unis par exemple. Ou & une consolidation avec des fusions et des créations de groupes comme ce qui est en
train de se passer aujourd’hui. Par contre, ce qui n’était pas obligatoire et pas forcément attendu, c’est la nature des
entreprises qui ont racheté ces médias a la chaine. On aurait pu voir une consolidation avec la fusion entre un certain
nombre de médias détenus de manicre indépendante. Mais la, ce qui s’est passé, c’est qu'on a eu a la fois une

consolidation mais aussi une perte d’indépendance parce que la plupart des titres ont été rachetés par des groupes
industriels ou de télécoms qui n’ont pas pour objet premier de faire du média. Il y a le probléme de 1’identité de ceux
qui rachétent les médias — et en particulier de leur secteur d’activité. Et il y a un autre probléme : celui du
pluralisme. Quand une méme personne posséde plusieurs hebdomadaires dont L Express, un titre de presse quotidienne
nationale Libération, une radio RMC, une chaine de télévision BFM,... 1a ¢’est un probléme. Si une méme personne fait
main basse sur plusieurs médias et qui plus est diffuse sur plusieurs supports, on doit le réguler. Dans tous les pays et
dans toutes les déemocraties qui fonctionnent bien, il y a des lois relativement fortes pour empécher cette concentration
de la presse du point de vue de I’actionnariat. Aux Etats-Unis, par exemple, il est interdit de posséder tout & la fois une
radio, une télévision et un journal dans une méme localité.

Ces télécoms qui rachétent ces médias, ce n’est pas dans optique d’enrichir leur offie de services ?

Julia Cagé : Pas forcément. Typiquement, on ne peut pas dire que le rachat effectué par Xavier Niel répond a une
volonté d’enrichir ’offre de services de Free. On n’a vu aucun lien, aucune synergie entre Le Monde, Le Nouvel
Observateur et Free. Dans le cas de Patrick Drahi ¢’est un tout petit peu différent parce qu’on a vu les premiéres offres
émerger ou, pour un abonnement téléphonique, vous aviez un journal gratuit. Et d’ailleurs on ne peut qu’interroger et
dénoncer cette pratique qui revient a rabaisser le role de la presse et le travail des journalistes qui travaillent par exemple
a L Express. Quelle est leur véritable motivation ? Je ne pense pas que ce soit une maniére d’enrichir leur offre télécoms
par une offre médias et de mélanger a la fois le fournisseur d’accés et le contenu de produits. Je pense que ce qui a
conduit a ¢a est une recherche d’influence politique, de prise de contrdle et de pouvoir avec un jeu de concurrence entre
les deux d’ailleurs. On a toujours vu Patrick Drahi bouger avec un coup de retard sur Xavier Niel. Quand on voit Xavier
Niel qui crée aujourd’hui un fonds d’investissement, avec Matthieu Pigasse, de plusieurs millions d’euros pour racheter
des médias, on voit bien que ce n’est pas dans la logique de synergiser I’activité de télécoms de Xavier Niel mais bien
de construire un empire médiatique, en France et a ’international. Et de ce point de vue-la, il n’y a pas vraiment de
différence entre un Xavier Niel, un Vincent Bolloré ou un Martin Bouygues. Dans tous les cas, on a des gens qui ne
viennent pas du secteur des médias et qui réinvestissent de 1’argent dans les médias.

Mais quel est le risque que ces hommes ne soient pas seulement des entrepreneurs de presse pour ’indépendance
des médias ?

Julia Cagé : Il y a plusieurs risques. Le premier est celui du pluralisme parce qu’on a une concentration accrue, donc
un nombre tres réduit de groupes, alors qu’on a des lois normalement pour limiter la concentration sauf que ces lois en

6



https://www.youtube.com/watch?v=gEcq8c90IOw&ab_channel=MediaReformCoalition
https://larevuedesmedias.ina.fr/la-concentration-des-medias-menace-le-pluralisme
https://larevuedesmedias.ina.fr/auteurs/guillaume-galpin

France sont extrémement vieilles. On n’a pas régulé les médias sérieusement depuis 1986, c'est-a-dire avant I’invention
d’Internet, donc il y a trés peu de limites a la concentration. Donc le premier risque c’est la perte du pluralisme d’opinion,
risque qui va étre transféré au lecteur.

Le deuxiéme risque est pour les journalistes. Aprés, il y a différents types de propriétaires. Il y a des propriétaires
ouvertement interventionnistes comme Vincent Bolloré et je pense dans ce cas a Canal+. Le risque est évident puisque
Vincent Bolloré a trés directement censuré des documentaires de la chaine.. C’est plus compliqué a voir dans le cas d’un
Xavier Niel ou d’un Patrick Drahi, puisque ce sont des gens qui ne vont pas forcément intervenir dans le contenu. Mais
le risque le plus fort c’est celui de I’autocensure de la part des journalistes qui vont par exemple arréter d’enquéter sur
le secteur des télécoms pour ne pas déplaire potentiellement a leur actionnaire majoritaire.

Dans ce cas, comment faire pour garantir leur indépendance ? Que pensez-vous des propositions de Fleur Pellerin
qui dit vouloir renforcer les pouvoirs du CSA début janvier ?

Julia Cagé : Fleur Pellerin a raison, elle va dans le bon sens mais elle ne va pas assez loin. Il n’y a aucune raison que
¢a ne concerne que I’audiovisuel, la radio et la té1é. Ca devrait étre aussi étendu a la presse écrite.

Deuxiémement, dans les mesures qu’elle a annoncées, il s’agit plutdt de vérifier que, dans chaque entreprise, il y ait une
charte signée entre les journalistes et les actionnaires. Une charte éthique et déontologique. Le probléme aujourd’hui
c’est que les journalistes sont en position de faiblesse et je crois qu’en fait il devrait y avoir une charte globale pour
I’ensemble de la profession, négociée avec le ministere, les syndicats de presse et les syndicats de journalistes, et qui
s’imposerait en amont a I’ensemble des titres papiers, sur Internet, et a I’ensemble de ’audiovisuel. Ce que Fleur Pellerin
a dit va dans la bonne direction, et encore une fois c’est tant mieux, car je pense que le ministére a été trop long a réagir
sur ce sujet. C’est un mieux mais ¢a ne va clairement pas du tout assez loin dans ce qu’il faudrait faire pour garantir
I’indépendance des journalistes en France.

Vous proposez dans votre dernier livre un modéle de société de médias. En quoi il résoudrait ces problémes
d’indépendance et de pluralisme ?

Julia Cagé : Le modéle que je propose de société de médias a but non lucratif est un modele dans lequel on donne
beaucoup de plus de droits de vote aux journalistes, au-dela des seuls droits de vote de 1’actionnaire majoritaire, mais
également aux lecteurs. C'est-a-dire que ce n’est pas un modéle ou on va laisser 1’actionnaire majoritaire seul aux
manettes pouvant prendre toutes les décisions, y compris celles de nommer les directeurs de rédaction méme si c’est
contre I’avis des journalistes, ou de censurer des reportages. Au contraire, le pouvoir va étre partagé entre les
actionnaires, les lecteurs et les journalistes. Donc de ce point de vue-la, les journalistes sont protégés puisqu’eux-mémes
sont partie prenante de la décision et je pense que c¢’est quelque chose d’extrémement important.

Vous parliez beaucoup de la presse écrite dans votre livre. Ce modéle est-il exportable a tous les autres médias ?
Julia Cagé : Oui bien siir. Je parle des médias d’information générale, c’est pour ¢a qu’une grande partie du livre parle
de la presse écrite, mais pas seulement. Le modéle que je propose est aussi exportable aux télévisions et aux radios
d’information comme BFM, iT¢lé, LCI... Ce modéle n’est cependant pas exportable a un média tourné vers la
production de loisirs et de contenus de flux. Il s’agit de réguler la production d’information politique et générale, celle
qui alimente le bon fonctionnement de nos démocraties. Donc oui, mon modéle est exportable a I’audiovisuel méme si
je parle moins de I’audiovisuel parce que c’est un secteur ot on a déja un modele un peu alternatif avec 1’audiovisuel
public. Mais, et on le voit avec ce qui s’est passé a Canal+ avec Bolloré, on a aussi besoin de trouver des formes
innovantes de gouvernance dans I’audiovisuel privé.

Quelle est la différence entre concentration et consolidation de la presse ?

Julia Cagé : Consolidation, c'est le mot politiquement correct pour parler de concentration. Quand vous rachetez un
média et que vous ne voulez pas étre accusé justement de vous mettre en position de monopole, ou plutdt d'oligopole,
vous allez dire qu’il faut que le secteur se consolide pour que les acteurs puissent profiter d'économies d'échelles et
réaliser des profits. C'est le méme mot mais il y en a un qui est utilisé de maniere politiquement correcte. Consolidation,
il n'y a rien de négatif alors que concentration, on voit bien tous les problémes que ¢a pose en termes de pluralisme.

Julia Cagé est professeur d’économie a Sciences Po Paris et auteure de « Sauver les médias : capitalisme, financement participatif
et démocratie » aux éditions du Seuil.



THE CASE OF

Rupert Murdoch’s global empire What News Corporation owns

@@Q@@ AT

I UK

THE MURDOCH EMPIRE

G BSkyB Harper
Sann Onli CableTV  Fil Marketing N ! — =
v e o ped B »umnn ng rwdwn- @ (stake) @ Collins. China/Asia
News MDS; star ESPN Star
International Group {stake)
(‘ anada ik (stake) | |
nadz - — Phoenix National
Harner v Satellite Geographic
Collins Germany TV Holdings Channel Asia
~ @ Sky
o) i Deutschland
$ b= (stake)
[Tt
%—; Italy
Sky |
Italia
| ‘. |
O— Indiz
US
Tah Sky @ Star Harper
. (stake) Collins
@ QY (J s
/~
Fox Broadcasting Twentieth Century \ e
@ Company @ Fox News Fox Film \ (
ustra
@ Twentieth Century @ Fox Cable :;T:('::;;:";"’y Foxtel
FoxTv tivorks Merchandising (stake)
Fox TV rolx tional News America Fox Sport:
stations rernationd Marketing X 2parts <
Channels Australia
@ MyNetworkTV @ FSN New York Post Fox Studios
Australia
ol
Twentieth
@ Television @ FX Networks Dow Jones @ n:::ed ;
New Zealand
National
Q fxdll';m“"“ @ Geographic g:l’::; Harper Harper
Channel Collins. Collins
SOURCE: NEWS CORY
Murdoch’s UK operations
Reach across platform BSkyB: where does the money come from?
Millions of people, at wholesale level, 2010 Breakdown of revenues in 2009/10
™ Wholesale subscription
£238m Retail subscription
£4.76bn
Advertising
£319m
Sky 117
o Easynet
Radio
£203m Total BSkyB
revenue
Installation, hardware
Sky 334 and service
N £174m
Press (AIR) Other
News Corp 145 £217m
News UK

Share of circulation

Sunday
"""" % She Times
9

Online (monthly) The Sun 6.5%
15.6% Times

3.6%

How Murdoch’s operations compare in the UK
Total revenues, 2010 or latest available

SOURCE: ENDERS, BSKYE
OFCOM, COMPANY REPORTY

BSkyB
8 New:mrp BSkyB only Daily Mail & GT  News Channel4  Trinity Mirror Northern Telegraph  Guardian
£5.9b International - oy £0.8bn Jalmsmn Press & Shell Five Media Group Media Group
£6.9bn .9bn £04bn £04bn  £0.3bn  £03bn  £0.3bn

DOCUMENT 8- Does Murdoch make the political weather or follow it? Yes.

Columbia Journalism Review, The Media Today, AUGUST 1, 2022 By JON ALLSOP

“IT°’S THE SUN WOT WON IT.” Thirty years ago, The Sun, a Rupert Murdoch—-owned tabloid in the
UK, plastered those words on its front page—a humblebrag it was not—after John Major, then Britain’s Conservative
prime minister, was reelected; the day before, the paper had mocked up a front-page image of Neil Kinnock, Major’s
Labour Party opponent, inside a lightbulb next to the headline “If Kinnock wins today will the last person to leave
Britain please turn out the lights.” Years later—appearing before an inquiry that was established following a massive

8



https://www.cjr.org/author/jon-allsop
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/33/It%27s_The_Sun_Wot_Won_It.jpg
http://vll-minos.bl.uk/learning/histcitizen/fpage/elections/election.html
http://vll-minos.bl.uk/learning/histcitizen/fpage/elections/election.html
https://www.theguardian.com/media/2012/apr/25/rupert-murdoch-sun-wot-won-it-tasteless

phone-hacking scandal at another of his titles—Murdoch said that the “Sun wot won it” headline was “tasteless and
wrong” since newspapers “don’t have that sort of power,” adding that he’d given the editor responsible for it “a hell of
a bollocking.” But The Sun would again nod back at the lightbulb front page, returning to the theme in 2019 to warn
that a Kinnock administration would have been a “picnic” compared to the “Marxist” plans of that year’s Labour
candidate, Jeremy Corbyn. Boris Johnson, the Conservative prime minister, was subsequently reelected.

The “Sun wot won it” front page is often held up in the UK as shorthand for a broader debate around the influence
of the press at election time. It also speaks to a version of that debate that is specific to Murdoch but extends beyond
the UK: the question of whether, in the various countries where he owns media properties, he has an uncanny ability
to anoint political winners or simply jumps on the bandwagons of politicians who look likely to win anyway. Earlier
this year, this debate resurfaced in Australia, where Murdoch was born and still dominates the newspaper business,
after that country’s Labor Party returned to power. Ahead of the election, a senior Murdoch lieutenant insisted that
Murdoch’s Australian media business had no unified view of who to back, though Murdoch’s many critics have long
accused him of running political cover for Scott Morrison, then the incumbent Liberal Party prime minister (who was
not “liberal” in the US sense of the word). A number of commentators characterized voters’ rejection of Morrison as
a sign that Murdoch’s influence was on the wane. Kevin Rudd, a former Labor prime minister and longtime Murdoch
critic, mocked up a copy of a Murdoch paper with the headline “Australia rejects Murdoch’s pick,” calling it a “front
page you’ll never see.”

Now Murdoch’s political influence has returned as a topic of conversation in the US after two of his American
titles, the Wall Street Journal and the New York Post, recently published near-simultaneous editorials strongly
criticizing Donald Trump’s conduct on January 6, 2021. The Post went so far as to call Trump unfit to be president
again. The two papers’ stance was not especially new—both have expressed squeamishness about the insurrection
before, running similar back-to-back editorials after the House January 6 hearings kicked off in June—but it
nonetheless generated reams of coverage across the rest of the press, where it was often taken as a sign that Murdoch
and his media empire have decisively broken with Trump after backing him for years.

This conclusion elicited some pushback, with other commentators pointing out that prominent opinion hosts on
Fox News, Murdoch’s most influential US property, have very much not broken with Trump, decrying the January
6 hearings, for example, as a sham. (“Wake me up when Sean Hannity editorializes against Trump,” Washington
Post media critic Erik Wemple requested.) On Friday, however, Jeremy W. Peters, of the New York Times, reported
that cracks are showing on the Fox end of the Murdoch-Trump relationship, too. Peters noted that Trump has not
been interviewed on Fox in more than a hundred days and that the network has also recently eschewed live coverage
of his rallies and speeches while granting more airtime to other Republican presidential hopefuls, not least Florida
governor Ron DeSantis—snubs, Peters reported, that “are not coincidental,” reflecting Murdoch’s “skepticism”
about Trump and his refusal to accept the result of the 2020 election. Fox’s Howard Kurtz insisted yesterday that
there is no “edict” against having Trump on the network, adding that he had tried (and seemingly failed) to book
Trump recently—but, per Peters’s reporting, Trump does indeed feel neglected by the network. Last week, after a
host on Fox & Friends noted polls showing DeSantis besting Trump, Trump blasted the show on Twitter Truth
Social, accusing it of having “gone to the ‘dark side.””

Among those who accept that Murdoch is actually breaking with Trump (more on which in a moment), there are
different theories as to why he’s doing it—theories that, together, reflect something like the aforementioned debate
as to whether Murdoch is a merchant more of proactive influence or reactive judgment. Jonah Goldberg, of The
Dispatch, has suggested that while it’s hard to know what Murdoch is truly thinking, his papers’ recent anti-Trump
editorials could reflect that Murdoch feels he has gained all he can from Trump and that he is now trying to pivot the
Republican Party toward “more exciting prospects” by sending a signal to conservative elites, if not yet Republican
voters, that there’s space on the right to explore a post-Trump future. Others have agreed that the recent editorials
were pitched at political elites but suggested that their goal was only to distance Murdoch from Trump reputationally
while Trumpy Fox hosts continue to play to the base. (...)

Murdoch is undoubtedly extremely powerful, not just in the US but in the UK, Australia, and elsewhere. His media
properties—which, collectively, straddle key swaths of various markets—have manifestly exerted an outsize
influence on political discourse, by reaching news consumers directly but also by molding the behavior of political
elites who value that reach, or at least the perception of it; as the academic James Rodgers once put it with reference
to the “Sun wot won it” debate, “if politicians believe in the power of the press, then, in that sense at least, it is real.”

9


https://www.theguardian.com/media/2012/apr/25/rupert-murdoch-sun-wot-won-it-tasteless
https://twitter.com/TheSun/status/1204894229434163203?ref_src=twsrc%5Etfw
https://theconversation.com/the-election-wot-the-sun-and-the-rest-of-the-uk-tabloids-never-won-79208
https://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/was-it-the-sun-and-the-times-wot-nearly-won-it/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0049089X15001854
https://www.theguardian.com/news/datablog/2020/nov/13/australia-newspaper-ownership-is-among-the-most-concentrated-in-the-world
https://www.theguardian.com/media/2022/apr/13/there-is-no-one-news-corp-view-on-election-head-of-companys-australian-arm-tells-staff
https://www.theguardian.com/media/2022/apr/13/there-is-no-one-news-corp-view-on-election-head-of-companys-australian-arm-tells-staff
https://apnews.com/article/australia-sydney-scott-morrison-malcolm-turnbull-government-and-politics-601aabb3b800eb449de33ba20abd7db9
https://apnews.com/article/australia-sydney-scott-morrison-malcolm-turnbull-government-and-politics-601aabb3b800eb449de33ba20abd7db9
https://theintercept.com/2022/05/30/rupert-murdoch-australia-election-anthony-albanese/
https://www.smh.com.au/national/could-this-be-the-election-in-which-news-corp-s-impotence-is-exposed-20220515-p5alev.html
https://www.theguardian.com/media/2022/may/22/the-election-outcome-exposes-a-gaping-disconnect-between-news-corp-and-voters
https://twitter.com/michaelemann/status/1530299691157561346?lang=ca
https://www.theguardian.com/media/2020/nov/03/kevin-rudd-petition-seeking-royal-commission-into-murdoch-media-nears-500000-signatures
https://www.theguardian.com/media/2020/nov/03/kevin-rudd-petition-seeking-royal-commission-into-murdoch-media-nears-500000-signatures
https://twitter.com/MrKRudd/status/1528347814715346944
https://twitter.com/davidfolkenflik/status/1550912504548712450
https://edition.cnn.com/2022/07/23/media/murdoch-trump-jan-6-new-york-post-wall-street-journal/index.html
https://edition.cnn.com/2022/06/12/media/january-6-hearing-reliable-sources/index.html
https://www.mediamatters.org/fox-news/no-murdochs-havent-turned-trump
https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/07/25/trump-editorials-new-york-post-wall-street-journal-yawn/
https://www.nytimes.com/2022/07/29/business/media/fox-news-donald-trump-rupert-murdoch.html
https://www.nytimes.com/2022/07/29/business/media/fox-news-donald-trump-rupert-murdoch.html
https://www.mediaite.com/trump/foxs-howard-kurtz-takes-umbrage-with-ny-times-report-that-trump-is-persona-non-grata-at-the-network-no-edict-whatsoever-against-him/
https://www.npr.org/2022/07/25/1113369899/2-murdoch-owned-papers-release-harsh-editorials-about-donald-trump
https://twitter.com/owillis/status/1551556572857368578
https://theconversation.com/the-election-wot-the-sun-and-the-rest-of-the-uk-tabloids-never-won-79208
https://theconversation.com/the-election-wot-the-sun-and-the-rest-of-the-uk-tabloids-never-won-79208

And yet Murdoch’s power has limits. He did not initially back Trump ahead of the 2016 presidential election; he
pivoted to do so as Trump’s hold on GOP voters became undeniable, and even then, he reportedly toyed, at one point,
with throwing his weight behind Hillary Clinton. Murdoch, to my mind, exists in a constant equilibrium of making
the weather while also checking the forecast; indeed, reading the public mood is essential to his ability to then
influence it. This is not an exact science—which is where hedging comes in.

When it comes to Trump, specifically, both arms of the broader Murdoch debate can be true at once in much the
same way: Murdoch may be showing some signs of souring on Trump because he senses that that’s the way public
opinion is blowing, while also seeing that as an opportunity to get to help make the next Republican king, while
also leaving enough wiggle room to cozy back up to Trump if he ends up retaining the crown. Above all, Murdoch
values winning—and, as with anyone for whom that’s true, it’s preferable, but not essential, that he dictate the terms
of victory. In his Times story, Peters reported that Murdoch’s Trump skepticism also “reflects concerns that
Republicans in Washington, like Senator Mitch McConnell of Kentucky, the minority leader, have expressed to the
Murdochs about the potential harm Mr. Trump could cause to the party’s chances in upcoming elections.” Murdoch
and McConnell are actually very similar. Both seem to find Trump an inconvenience. But they haven’t hesitated to
ride his coattails to power before. And they’d both do so again in a heartbeat.

DOCUMENT 9 - Record-breaking Australian petition calls for inquiry into Rupert Murdoch’s media
monopolies

Tim WYATT | The Independent | 16 July 2021

More than half a million Australians have signed a parliamentary petition demanding a public inquiry into Rupert
Murdoch’s control of the country’s media landscape.

The petition, which was launched by former Labor prime minister Kevin Rudd last month, has drawn more
signatures than any other and at times was so popular it caused the parliamentary petition website to crash.

“We are especially concerned that Australia’s print media is overwhelmingly controlled by News Corporation,
founded by Fox News billionaire Rupert Murdoch, with around two-thirds of daily newspaper readership,” the
petition states.

“This power is routinely used to attack opponents in business and politics by blending editorial opinion with news
reporting. Australians who hold contrary views have felt intimidated into silence. These facts chill free speech and
undermine public debate.”

The petition calls for a Royal Commission, a judge-led public inquiry, into the diversity and strength of the
Australian news media.

In a video announcing the launch of his petition, Mr Rudd described Mr Murdoch as an “arrogant cancer on our
democracy” who had destroyed Australian politics’ “level playing field” by using his media properties to vigorously
campaign for the Liberal-National coalition.

Among the more than 140 newspapers owned by News Corporation are the nationally-distributed Australian
newspaper, as well as a major local outlet in cities including Sydney, Melbourne, Brisbane and Adelaide.

As well as a slate of magazines and radio stations, the company also runs the widely-read news website news.com.au,
and owns both the Australian Sky News TV channel and the pay-TV company Foxtel.

The petition has now closed and will be presented to parliament, but observers say it is unlikely to lead to any
action by the Liberal-National government of prime minister Scott Morrison.

The current Labor leader, Anthony Albanese, has also distanced himself from his predecessor’s campaign.

Mr Rudd, quit Australian politics after losing the 2013 election and now works with a number of international
think tanks and educational bodies, praised the 501,876 people who had added their names to his petition in a tweet
on Wednesday. “Half a million Australians have spoken. They've smashed the records to make their voice heard:
Australia needs a #MurdochRoyalCommission to protect the lifeblood of our democracy.”

Another former prime minister, the Liberal predecessor of Mr Morrison Malcolm Turnbull, has also added his
name to the petition while admitting doubt it would actually end up changing anything about Mr Murdoch’s
monopolisation of the media.

10



https://www.axios.com/2022/07/30/jared-kushner-book-rupert-murdoch-donald-trump
https://www.washingtonpost.com/media/2022/07/30/rupert-lachlan-murdoch-donald-trump-fox/
https://www.washingtonpost.com/media/2022/07/30/rupert-lachlan-murdoch-donald-trump-fox/

News Corporation newspapers are among Australia’s best-sellers, with some estimating they attract much as 70%
of Australian newspaper readers, but have been regularly criticised for downplaying the impact of climate change
and a string of scandals, including a cartoon of Serena Williams seen by many to be racist.

In January a News Corporation employee sent an all-staff email castigating the firm’s “misinformation campaign”
over the impact climate change had in the country’s devastating wildfires. [...]

News Corporation has declined to comment on the call for a Royal Commission and its newspapers have tended

to avoid covering Mr Rudd’s petition.

DOCUMENT 10 - How much influence does the Murdoch media have in Australia?

Kevin Rudd is convinced News Corp has too much influence. How much of the media does News Corp own in
Australia? How much sway does it really have?

Explainer — The Sydney Morning Herald, By Zoe Samios, OCTOBER 15, 2020 (Extracts)

How influential is Rupert Murdoch's media empire?
According to Kevin Rudd, extremely, and not in a good
way. The former prime minister has emerged as one of
the fiercest critics of the Murdoch family’s media
company, News Corp, which he says has the power to
sway public opinion to protect its own agenda and to
damage its political enemies.

On_October 10, Rudd created a petition to
establish a royal commission into the strength and
diversity of Australian news media — he called it a
#MurdochRoyalCommission on Twitter. High on his
list of concerns was that ' Australia’s print media is
overwhelmingly controlled by News Corporation
and "this power is routinely used to attack
opponents in business and politics by blending
editorial opinion with news reporting". As of the
afternoon of October 15, the petition had attracted
247,693 signatures.

Rudd’s latest blast against News Corp (which he
describes as a "cancer on democracy") coincided with a
rare media_interview by James Murdoch, who told The
New York Times he left the company because he was
concerned its newspapers were disguising facts and
endorsing disinformation.

Rudd's push is the latest to raise questions about
the influence the Murdoch family has over the public
and politicians in Australia. On the one hand, News
Corp has the biggest commercial media footprint in
the country. On the other hand, in an era where
there are more local and international online sources
of news and many consumers get their news via
Google and Facebook, can a traditional media
company really shape public opinion to the extent
that News Corp’s critics believe?

11

What publications does News Corp own in
Australia?

News Corp is the country’s biggest newspaper owner
when taking into account the amount of mastheads it
owns and how many people read them. Its titles include
national broadsheet The Australian and Sydney's The
Daily Telegraph, Melbourne’s Herald
Sun, Brisbane’s The Courier Mail and
Adelaide’s The Advertiser. But it isn’t just the large
capital cities where News Corp has a big audience — it
has a newspaper in nearly every state and territory,
owning the major newspaper in the Northern
Territory, The NT News, and Tasmania’s Mercury as
well as a large number of online suburban and regional
titles. And it runs Australia’s second-biggest digital
website, news.com.au, according to August figures
from measurement provider Nielsen.

News Corp is also the controlling shareholder of pay
TV company Foxtel; and it owns 24-hour channel Sky
News in Australia. Sky's mostly conservative
commentators include Alan Jones and Peta Credlin.
Some of Sky’s coverage appears on free-to-air regional
channel WIN. And Nova Entertainment, the radio
network that broadcasts Nova FM and Smooth FM
across Australia, is a privately run company owned by
Rupert Murdoch’s eldest son, Lachlan.

There is only one other commercial news
organisation that has scale comparable to News Corp in
Australia — Nine Entertainment Co, the owner of this
masthead. Nine, which bought Fairfax Media in 2018,
owns the Nine television network; The Sydney Morning
Herald and The Age, The Australian Financial Review,
streaming platform Stan and radio stations such as 2GB
in Sydney, 3AW in Melbourne and 4BC in Brisbane.



https://www.smh.com.au/politics/federal/kevin-rudd-creates-petition-for-news-corp-royal-commission-20201010-p563vf.html
https://www.smh.com.au/politics/federal/kevin-rudd-creates-petition-for-news-corp-royal-commission-20201010-p563vf.html
https://www.smh.com.au/politics/federal/kevin-rudd-creates-petition-for-news-corp-royal-commission-20201010-p563vf.html
https://www.smh.com.au/business/companies/hidden-agendas-james-murdoch-speaks-on-news-corp-exit-20201011-p5641y.html

National broadcaster the ABC is the third major player
through television, radio and the nation's most visited
website. Like News Corp and Nine, it has a footprint
that gives it the ability to communicate with the
majority of the population daily.

The industry term for this is "reach".

How much ‘reach’ does News Corp have?

Derek Wilding, a professor at the University of
Technology Sydney’s Centre for Media Transition, says
it is difficult to work out just how much reach News
Corp — or any media company — has because of the way
the industry measures audiences.

"It's very difficult to actually pin down precisely
the reach,” he says. "We've tended to look just
within existing markets — i.e. print or broadcast.
That problem is exacerbated in an environment
where there's increasing digital reach and people get
their news not just directly from the news supplier
but from digital platforms."

A 2016 study by academics Franco Papandrea and
Rodney Tiffen on media ownership and concentration
said News Corp owned about 65 per cent of print
newspaper readership across Australia. That study was
based on data from 2012, before News Corp owned a
range of regional newspapers it acquired from APN
News & Media but, given News Corp has now stopped
printing a number of these publications, it's unlikely
there is much change in how much print readership
News Corp controls. (This was the report cited in a
study commissioned by the Australian Competition and
Consumer Commission of how much market power
Google and Facebook have.)

In information it provides to advertisers, News Corp
says it reaches 16 million Australians each month across
its news outlets. Nine says it reaches 70 per cent of
Australians through its television network each month.
It says that it has 2 million listeners to its radio stations
and that its mastheads have an average of 12 million
news readers across print and digital each month. In its
2019 annual report, the ABC says it reaches 68.3 per
cent of the population with its different platforms.
Reach also exaggerates audience. To qualify a person
only needs to interact with a media company's
journalism as little as once a month.

The other caveat about News Corp's reach is the
conversation tends to be shaped by its print dominance.
The fact that the total number of people reading physical
newspapers is shrinking is often ignored. Decades ago,
the influence of a print edition would be considered
much greater than it is now with the fragmentation of

12

the media industry that has occurred because of the
internet.

Is the media industry more competitive than in the
past?

Before the internet, moguls such as Rupert
Murdoch dominated the media landscape. Today it’s
very different. Social media sites such as Facebook
and tech giants such as Google have changed the way
consumers read news, and the internet has allowed
people to access articles from international news
outlets. This has meant that traditional media such
as newspapers don't hold the same kind of influence
they once did, because there is so much choice for
readers.

The New York Timesand The Economist, which
previously would have struggled for global reach, have
been able to find Australian readers. Other global
mastheads  such as The  Guardian and Daily
Mail employ large numbers of journalists and have
established big online Australian audiences. Industry
superannuation funds set up The New Daily website
while universities fund The Conversation. Meanwhile,
digital-only websites such as Junkee Media and Crikey
make up a small portion of the media industry but their
content resonates with Australians.

Wilding says it would be wrong to assume that these
outlets have diminished the strength of large local
players such as News Corp, the ABC and Nine. "While
some of those international sources and local startups
add to the range of accessible news, the bigger the
existing large media players get ... the greater the
challenge for smaller players to compete."

How influential is News Corp?

News Corp's influence is perhaps best articulated
by one of its former senior executives. ""News Corp
has no influence with the public but an acute
influence with politicians," says Kim Williams, who
ran News Corp in Australia between 2011 and 2013.

Being able to speak to a large section of the
population is one thing. But influence is different — it
requires news articles and analysis to have an effect on
people or to sway a point of view.

Murdoch is one of the world’s most successful media
proprietors and his conservative views on politics and
business are well known. His son Lachlan, who is co-
chair of News Corp and runs the family’s other US-
focused business, Fox Corp, is said to share a similar
world view.

But while right-leaning politicians have often aligned
with News Corp on policy, there is a fairly long list of
left-leaning politicians in the English-speaking world



who have attempted to curry favour with Rupert
Murdoch to further their leadership ambitions. The list
includes former prime minister Paul Keating (who
allowed Murdoch to buy the Herald & Weekly Times in
the 1980s) and former UK leader Tony Blair (godfather
to one of Murdoch’s children with Wendi Deng). (...)

There is some merit to Rudd’s concerns. In some
instances, News Corp has successfully lobbied the
government. A compulsory code being created to make
Google and Facebook pay for the use of news content is
just one example of an issue News Corp lobbied hard
for. But whether it succeeds will be a test of just how
influential it is with politicians.

News Corp has also not been successful with
changing some federal policy. The one rule that News
Corp has wanted removed for years — anti-siphoning
(the mandatory requirement for certain sport matches to
appear on free-to-air television) — has never been
removed. Foxtel, owned by News Corp, wants the laws
to be relaxed to allow it to be able to run sports matches
exclusively, a move that would gain it subscribers.

Whether News Corp can overthrow a prime minister
could also be contested. Newspapers combine news
reporting with commentary and analysis and this is
often the sticking point among News Corp’s critics. It is
also one of the driving reasons behind James Murdoch's
abrupt exit from the board of News Corp’s parent
company on July 31.

Wilding says in areas where News Corp owns the
only major print newspaper, there is an ability to shape
opinion.

"The element that is often overlooked is the
influence of the print circulation on the radio sector
and the extent to which News Corp publications do
drive radio agendas," Wilding adds. ""The fact that

13

there's so many markets in which there's only a
News Corp local publication means that they have
that added reach via commercial radio. Particularly
in Adelaide and Brisbane, where there's only one
daily newspaper ... the influence of whoever owns
that newspaper is enhanced."

But sometimes, no matter what The

Australian or The Daily Telegraph says, they do not
affect outcomes. In Queensland and Victoria, Labor
leads despite critical coverage of Premiers Daniel
Andrews and Annastacia Palaszczuk.
Influence also requires an audience of all ages. Because
of the wide range of choice on the internet, younger
audiences do not tend to read newspapers in the same
way they may have done decades ago.

News Corp critics say owning the majority of
Australia’s newspaper industry allows the Murdoch
family to push their views out into the world, to mislead
the public and ultimately shift perceptions of politicians
and issues. However, it doesn’t necessarily follow that
they are successful in their attempts to influence.

It’s more likely that the influence News Corp wields
is not from galvanising the public but rather lies with
politicians seeking approval or trying to appease editors
with policy changes.

Wilding argues it’s hard to measure how much
influence News Corp has, but he says the influence of
media proprietors on public policy is well documented.

MORE ON MURDOCH, FOX NEWS AND THE
DOMINION CASE LATER.


https://www.smh.com.au/world/tony-blair--godfather-to-murdochs-youngest-children-20110905-1jtvb.html
https://www.smh.com.au/world/tony-blair--godfather-to-murdochs-youngest-children-20110905-1jtvb.html

DOCUMENT 11

6 Takeaways From The Times’s Investigation Into Rupert Murdoch and His Family

USING 150 INTERVIEWS ON THREE CONTINENTS,
THE TIMES DESCRIBES THE MURDOCH FAMILY’S
ROLE IN DESTABILIZING DEMOCRACY IN NORTH
AMERICA, EUROPE AND AUSTRALIA.

The New York Times BY LIAM STACK APRIL 3,
2019

Rupert Murdoch, the founder of a global media empire
that includes Fox News, has said he “never asked a
prime minister for anything.”

But that empire has given him influence over world
affairs in a way few private citizens ever have, granting
the Murdoch family enormous sway over not just the
United States, but English-speaking countries around
the world.

A six-month investigation by The New York
Times covering three continents and including more
than 150 interviews has described how Mr. Murdoch
and his feuding sons turned their media outlets into
right-wing political influence machines that have
destabilized democracy in North America, Europe and
Australia.

Here are some key takeaways from The Times’s
investigation into the Murdoch family and its role in the
illiberal, right-wing political wave sweeping the globe.
THE MURDOCH FAMILY SITS AT THE
CENTER OF GLOBAL UPHEAVAL.

Fox News has long exerted a gravitational pull on the
Republican Party in the United States, where it most
recently amplified the nativist revolt that has fueled the
rise of the far right and the election of President Trump.
Mr. Murdoch’s newspaper The Sun spent years
demonizing the European Union to its readers in
Britain, where it helped lead the Brexit campaign that
persuaded a slim majority of voters in a 2016
referendum to endorse pulling out of the bloc. Political
havoc has reigned in Britain ever since.

And in Australia, where his hold over the media is most
extensive, Mr. Murdoch’s outlets pushed for the repeal
of the country’s carbon tax and helped topple a series of
prime ministers whose agenda he disliked, including
Malcolm Turnbull last year.

At the center of this upheaval sits the Murdoch family,
a clan whose dysfunction has both shaped and mirrored
the global tumult of recent years.

The Times explored those family dynamics and their
impact on the Murdoch empire, which is on the cusp of
succession as its 88-year-old patriarch prepares to hand
power to the son whose politics most resemble his own:
Lachlan Murdoch.

14

A key step in that succession has paradoxically been the
partial dismemberment of the empire, which
significantly shrunk last month when Mr. Murdoch sold
one of his companies, the film studio 21st Century Fox,
to the Walt Disney Company for $71.3 billion.

The deal turned Mr. Murdoch’s children into
billionaires and left Lachlan in control of a powerful
political weapon: a streamlined company, the Fox
Corporation, whose most potent asset is Fox News.
MR. MURDOCH NEARLY DIED LAST YEAR,
MAKING THE SUCCESSION QUESTION AN
URGENT ONE.

Succession has been a source of tension in the Murdoch
family for years, particularly between Mr. Murdoch’s
sons Lachlan and James.

His two sons are very different people. James wanted
the company to become more digitally focused and
more politically moderate, while Lachlan wanted to lean
into the reactionary politics of the moment.

The brothers have spent their lives competing to
succeed their father, and both men felt as if they had
earned the top job. When Mr. Murdoch decided to
promote Lachlan over James, it was Lachlan who
delivered the news to James over lunch, souring the
already poor relationship between the men.

James briefly quit the company in protest. But he was
lured back by a carefully crafted compromise that put
Lachlan in charge but allowed James to save face by
maintaining the public illusion that he was the heir.
But all of these succession plans — as well as the
lucrative Disney deal — were thrown into chaos last
year when Mr. Murdoch broke his spine and collapsed
on a yacht.

He was rushed to a hospital, and appeared to be so close
to death that his wife, the model Jerry Hall, summoned
his children to say their goodbyes.

Mr. Murdoch survived, but his brush with death only
highlighted the instability in his family — and at the
heart of his empire.

THE MURDOCH EMPIRE HAS BEEN A
CHEERLEADER FOR THE AMERICAN
PRESIDENT AND HELPED OVERTHROW AN
AUSTRALIAN PRIME MINISTER.

Mr. Murdoch’s media outlets have promoted right-wing
politics and stoked reactionary populism across the
globe in recent years.

During the 2016 campaign, the Fox News host Sean
Hannity advised the president’s former lawyer, Michael
D. Cohen, to be on the lookout for ex-girlfriends or
former employees of Mr. Trump lest they cause him



https://www.nytimes.com/by/liam-stack
https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html
https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html

trouble, according to two people who know about the
interactions (Hannity denies offering such advice). Mr.
Cohen was later sentenced to three years in prison for
paying hush money to two women who said they had
affairs with Mr. Trump.

The Murdoch empire has also boldly flexed its muscles
in Australia, which was for many years Lachlan’s
domain.

In Australia, Lachlan expressed disdain for efforts to
fight climate change and once rebuked the staff at one
of his family’s newspapers, The Australian, for an
editorial in support of same-sex marriage (He says
through a representative that he is in favor of same-sex
marriage). He also became close to the politician Tony
Abbott, whose 2013 election as prime minister was
given an assist by Murdoch newspapers.

The Murdoch family changed Australian politics in
2016 when it took control of Sky News Australia and
imported the Fox News model. They quickly introduced
a slate of right-wing opinion shows that often focused
on race, immigration and climate change. The
programming became known as Sky After Dark.

Last year, Mr. Turnbull and his staff accused Rupert and
Lachlan Murdoch of using their media outlets to help
foment the intraparty coup that thrust him from office in
August. Mr. Turnbull, a moderate and longtime nemesis
of his friend Mr. Abbott, was replaced by the right-wing
nationalist Scott Morrison.

The Murdochs have denied any role in Mr. Turnbull’s
downfall.

JAMES MURDOCH THOUGHT FOX NEWS
WAS TOXIC TO THE COMPANY.

James Murdoch became disillusioned with the family
empire in the years before Lachlan emerged as heir. He
came to see Fox News, in particular, as a source of
damaging ideological baggage that was hobbling the
company’s efforts to innovate and grow.

But Lachlan and Rupert did not share that belief. When
Roger Ailes, the chief executive of Fox News, was
ousted in 2016 amid a sexual harassment scandal, James
wanted to revamp the network as a less partisan news
outlet. He even floated the idea of hiring David Rhodes,
a CBS executive.

His proposals went nowhere. Lachlan and Rupert
opposed any change to what they saw as a winning
formula and decided to stick with Fox’s incendiary
programming.

But James believed he had seen firsthand the damage
that outlets like Fox News were doing to the company.
He was the face of the Murdoch empire in Britain during
a 2010 attempt to take over British Sky Broadcasting, in
which the company owned a minority stake.

That bid was blown to pieces by the 2011 phone hacking
scandal, which forced James and his father to appear

15

before Parliament to explain why their employees
hacked into the voice mail of private citizens, including
a dead 13-year-old girl. The scandal forced the
Murdochs to abandon their bid for Sky.

Five years later, facing pressure from digital rivals like
Netflix and Amazon, the family made a second bid for
Sky. James again acted as the empire’s public face. The
bid again collapsed in a humiliating scandal.

This time it centered on the culture of Fox News, where
sexual misconduct allegations and millions of dollars in
secret settlements led to the departure of Mr. Ailes, the
star host Bill O’Reilly and Bill Shine, an executive who
later went to work for President Trump.

The behavior of Mr. Hannity, who used his show to
spread conspiracy theories about the death of a
Democratic National Committee staff member named
Seth Rich, also fed concerns in Britain over the ethics
of the company.

After months of review by regulators — and scrambling
inside 21st Century Fox — the British government
issued a withering rebuke to the Murdochs last year.
Not only did Britain block the company’s bid for Sky,
it also ruled that no member of the Murdoch family
could serve at Sky in any capacity, including on its
board. At the time, James was serving as Sky’s
chairman.

It was a deep humiliation that convinced James once
and for all that the family empire could not survive its
own politics and culture. Lachlan instead saw it as
validation of his belief that James, having failed to
acquire Sky once, had been the wrong man for the job.
Either way, by putting a much-needed revenue stream
permanently outside the family’s grasp, it helped make
the sale of 21st Century Fox inevitable.

THE DISNEY DEAL WORSENED A FAMILY
RIFT.

James and Lachlan were bitterly split over the prospect
of selling 21st Century Fox to Disney. James pushed
hard for the deal, which was completed last month, and
Lachlan fiercely opposed it.

Lachlan vociferously opposed the deal because it
substantially shrank the company he returned from
Australia to one day lead, people closer to his brother
said. He felt so strongly that at one point he warned his
father he would stop speaking to him if he continued to
pursue the deal. Mr. Murdoch ignored that threat.
(Lachlan denied making the threat.)

Lachlan’s opposition was also fueled in part by his
suspicion that his brother’s judgment had been clouded
by personal ambition, people closer to Lachlan said. He
thought James was willing to sell 21st Century Fox for
less than it was worth because he wanted the deal to
include a job for himself at Disney.


https://www.nytimes.com/2018/12/12/nyregion/michael-cohen-sentence-trump.html
https://www.nytimes.com/2016/07/22/business/media/roger-ailes-fox-news.html
https://www.nytimes.com/2016/07/22/business/media/roger-ailes-fox-news.html

The deal transformed Disney into a media colossus, and
a job there might have enabled James to position
himself as a successor to its chief executive, Robert A.
Iger. It would also let him escape the family company,
its political baggage and the prospect of working for
Lachlan.

The two brothers clashed over everything. When James
wanted to respond to President Trump’s 2017 travel ban
with a statement reassuring their company’s Muslim
employees, Lachlan strenuously resisted. When James
bought their father’s Beverly Hills mansion for $30
million, Lachlan, who had also wanted the house, got so
upset that their father gave him some of its antique
furniture. James thought he had bought that, too.
During the Disney negotiations, Mr. Murdoch grew
concerned enough that James’s ambitions might
interfere with the deal that he decided to assure Mr. Iger
that it was not conditional upon Disney’s hiring his son.
In the end, the sale went through, but James did not get
a job. Today, the two brothers are barely on speaking
terms.

THREE OF THE MURDOCH CHILDREN
WANTED OUT, AND LACHLAN MIGHT TOO.
After the Disney deal, the commitment of Mr.
Murdoch’s children to what remains of his media
empire has been called into question.

The Disney deal made all of them an enormous amount
of money: Mr. Murdoch received $4 billion and his

16

children received $2 billion each. As executives at 21st
Century Fox, Lachlan and James got an additional $20
million in Disney stock plus golden parachutes worth
$70 million each.

Mr. Murdoch had structured his companies, 21st
Century Fox and News Corporation, so that the
Murdoch Family Trust held a controlling interest in
them. He held half of the trust’s eight votes, and the
remaining four were divided up among his four adult
children. They were barred from selling those shares to
outsiders.

James struck out on his own at the end of 2018. To make
a more complete break with the company, he and his
sisters Elisabeth and Prudence offered to sell their
shares to Lachlan.

Mr. Murdoch embraced the idea and urged Lachlan to
buy out his siblings. Then father and son would own the
company together.

Bankers drew up documents to execute the sale, but
Lachlan backed out; he said that it was not financially
doable, though the decision raised questions about his
commitment to the company.

People close to James said they believed Lachlan was
not sure he wanted to stay at the company after the
Disney deal was complete. They said he might even
want to go back to Australia.



