
KH– Civi Saclay       Media in the digital age  November 2023 

Selection 2 – Media Ownership – The Murdoch Empire 
 

Document 1 – Rupert Murdoch’s global empire – What News Corp owns 

 

 

 

 

 



2 
 

Document 2 - Fox founder Rupert Murdoch steps down from his media empire, handing it 

to his son 

 

NPR, September 21, 2023 

David Folkenflik

 

   Rupert Murdoch, the media magnate who built an unmatched global media empire over seven decades from a single 

newspaper he inherited in his native Australia, announced on Thursday that he would step down. 

"I have been engaged daily with news and ideas, and that will not change," Murdoch wrote in a memo to employees at 

Fox News, The Wall Street Journal, and the many other properties that make up his two corporations, Fox Corp. and 5 

News Corp. "The time is right for me to take on different roles." 

   Murdoch's career has been marked by a singular drive for business success, an eagerness to have sway over elections 

and policies, and the repeated eruption of scandals. Fox News, which he founded in 1996, has played an increasingly 

prominent role in his profits, his influence, and his crises. 

  In his note to staff, Murdoch, 92, took a shot at unnamed elites, saying they "have open contempt for those who are 10 

not members of their rarified class" and said most of the rest of the media was in "cahoots with those elites." 

His elder son Lachlan Murdoch, who has been leading the companies with him, will become the sole chairman of both 

Fox Corp., the broadcast arm of the family's holdings, and News Corp., which encompasses newspapers and book 

publishing. Rupert Murdoch will become chairman emeritus. 

The changes will take effect in November, when the two companies, together worth about $26.5 billion, have their 15 

shareholder meetings. While they are publicly traded, Murdoch is considered to control more than 40% of their voting 

shares. Bloomberg estimates his fortune at more than $8.2 billion. 

From tabloids to papers of record 

Through outlets he acquired and others he founded, Rupert Murdoch ultimately dominated journalism and politics in 

Australia, the U.K. and the U.S. Outside the U.S., he leveraged his outlets to support politicians from the center-left to 20 

the far right. In this country, his sway is almost entirely limited to the Republican Party. 

Though Murdoch built his fortune initially on populist tabloids, he bought prestige newspapers such as the Journal and 

the Times of London to reach elites who forged policy and set consensus. He also created The Australian in 1964, that 

country's only national daily. 

That high-low approach, and his willingness to boost favored politicians, gave him entrée to top leaders in Australia and 25 

the U.K.; those seeking office would fly thousands of miles to court him. He did not have the same level of access in 

the U.S. except when former President Donald Trump, whom Murdoch privately disparaged, was in office. 

Over the decades, Murdoch courted controversy with salacious coverage in his tabloids, appealing to readers' fears of 

crime and immigration and aerobic appetite for sex scandals. Yet the bare-knuckled approach often led to periodic 

scandals in his own properties. 30 

Scandal after scandal 

Murdoch's Sun tabloid relied on anonymous police sources to blame soccer hooligans for a deadly stampede after a 

stadium collapse; in fact, the police's own poor disaster response was found to be responsible. News Corp. later paid 

hundreds of millions of dollars after it came to light that people acting on its behalf had hacked into the mobile phones, 

voicemails and emails. The Murdochs closed down one of its tabloids, News of the World, and abandoned hope of 35 

taking full control of Sky, a major British satellite television outfit in which it held a significant stake. 

In the U.S., Fox News paid nine figures to resolve a growing wave of sexual harassment accusations against then-Fox 

News chairman and CEO Roger Ailes, among others. It later paid millions of dollars to the family of a slain Democratic 

National Committee staffer whom it baselessly claimed had leaked thousands of party emails that had actually been 

hacked during the 2016 campaign by the Russian government. 40 

Yet nothing matched the debacle after the 2020 presidential election. 

Murdoch's role in allowing Fox News stars to embrace discredited claims of fraud in that race came into sharp view 

during a defamation suit filed against the network and Fox Corp. The company settled for $787.5 million this spring, 

just before opening arguments in the trial were to begin. Dominion Voting Systems, the plaintiff, planned to make 

Murdoch one of the first witnesses to testify before the jury. 45 

https://www.npr.org/people/4459112/david-folkenflik
https://www.bloomberg.com/billionaires/profiles/keith-r-murdoch/?sref=h2AwP2mF#xj4y7vzkg
https://www.npr.org/2023/04/18/1170339114/fox-news-settles-blockbuster-defamation-lawsuit-with-dominion-voting-systems


3 
 

Despite Murdoch's contempt for Trump, Fox amplified his baseless claims of having been cheated out of victory. 

Documents from that legal case show network leaders were desperate to win back viewers angry that Fox News 

journalists had projected Trump would lose Arizona on Election Night. 

Stepping down but not away 

Once Murdoch dies, the fate of his family's trust will be determined by Lachlan and three of his siblings. James has 50 

signaled his desire to take over the companies and chart a different course, publicly condemning the family's outlets for 

their coverage of 2020 elections and climate change. The intentions of their sisters Elizabeth and Prudence — whether 

to choose between the brothers, seek the hiring of a chief executive, or force a sale of many or all of their remaining 

holdings — are not clear. 

But such stark choices do not appear to be immediate. Corporate officials say Murdoch remains in fine health and form. 55 

Murdoch made clear in his note to staff that he did not intend to simply fade away after he steps down. 

"I can guarantee you that I will be involved every day in the contest of ideas," he wrote. "I will be watching our 

broadcasts with a critical eye, reading our newspapers and websites and books with much interest, and reaching out to 

you with thoughts, ideas, and advice."

 

Document 3 - Power and scandal: how Murdoch drove the UK, US and Australia to the 

right 

He built a global conservative media empire, but the 

phone-hacking scandal and Dominion libel action 

almost undid the divisive mogul 

Dan Sabbagh, The Guardian, Thu 21 Sep 2023 

Seventy-one years ago Rupert Murdoch inherited a 5 

single newspaper in Adelaide and turned it into the 

English-speaking world’s most powerful news 

provider, driving the politics of three countries – 

Australia, the UK and the US – to the right and 

surviving a string of scandals and controversies until his 10 

retirement at the age of 92. 

An empire of newspapers 

At 21 he took over the Adelaide News from his father, 

and by the 1960s had created Australia’s largest 

newspaper group, whose titles made and broke Labor 15 

prime minister Gough Whitlam in 1972. Turning his 

attention to Britain in the late 1960s, he bought the 

News of the World and launched the Sun as a tabloid, 

which rapidly became the country’s bestselling title 

with a crude formula of sex, celebrity and sport. 20 

The Sun, whose Page 3 topless photographs lasted 44 

years, turned from Labour to supporting Margaret 

Thatcher. Murdoch bought the Times titles with a 

supportive government in the background and fought 

the print unions at Wapping – before switching later to 25 

Tony Blair, eagerly backing him over the invasion of 

Iraq and sticking with him long after it had been 

revealed to be a disaster. 

When the polls turned again, the papers, always with the 

proprietor making the final call, backed David 30 

Cameron, then Brexit, a once marginal cause that had 

been kept alive by a handful of rightwing newspapers 

and promoted with unsophisticated but memorable 

headlines – “Up yours Delors!” – until it eventually 

went mainstream. 35 

Meanwhile, an attempt to diversify into television in 

Britain nearly bankrupted him, but eventually, after an 

enforced merger, turned into the lucrative BSkyB which 

came to dominate football in the way his newspaper 

group, easily Britain’s largest, loomed over 40 

Westminster. Murdoch didn’t control all of Sky, but he 

tried to merge it with his newspapers in 2011 until a 

major scandal intervened. 

A billion pound scandal 

Two years of patient digging by the Guardian revealed 45 

that journalists at the News of the World had engaged 

in routine phone hacking, eavesdropping on private 

messages in pursuit of stories. But it took one story – 

the revelation of the hacking of murdered schoolgirl 

Milly Dowler’s phone – to prompt a public and political 50 

outcry which led to Murdoch shutting the Sunday 

tabloid and the end of the Sky merger. 

Over £1bn was eventually paid in compensation to 

hacking victims, but a slow path to recovery followed, 

starting with Murdoch appearing in front of MPs and 55 

insisting that, while he knew nothing of phone hacking, 

it was “the most humble day of my life”. Even a 

protester with an improvised custard pie couldn’t cover 

the media mogul in shaving cream that day, beaten off 

by his then wife, Wendi Deng. 60 

One former News of the World editor, Andy 

Coulson, went to prison, but his favourite, Rebekah 

https://www.npr.org/2023/03/08/1161694400/fox-news-lawsuit-civil-war-ingraham-hannity
https://www.theguardian.com/profile/dan-sabbagh
https://www.theguardian.com/media/rupert-murdoch
https://www.theguardian.com/world/2014/jun/28/rupert-murdoch-ordered-editors-to-kill-whitlam-according-to-us-envoy
https://www.theguardian.com/theguardian/2011/nov/15/1969-launch-murdoch-sun
https://www.theguardian.com/media/2016/jun/24/mail-sun-uk-brexit-newspapers
http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/04_05_06_nn_up_yours.pdf
https://www.theguardian.com/uk/2011/jul/04/milly-dowler-voicemail-hacked-news-of-world
https://www.theguardian.com/uk/2011/jul/04/milly-dowler-voicemail-hacked-news-of-world
https://pressgazette.co.uk/news/phone-hacking-scandal-total-costs/
https://www.theguardian.com/media/2015/dec/23/rupert-murdoch-news-corp-david-cameron
https://www.gq-magazine.co.uk/politics/article/andy-coulson-interview


4 
 

Brooks, came back as chief executive. A Sunday tabloid 

was relaunched, and private meetings with Boris 

Johnson followed, including on the day the then prime 65 

minister signalled his intention to break the hung 

parliament by calling a general election in September 

2019. 

The emergence of Fox 

Nevertheless, Britain had lost some its lustre for 70 

Murdoch. The proprietor had long ago relocated to New 

York, in 1974, but it was a long time before he recorded 

his first business success: the launch of the Fox 

television network in 1986, a fourth US national 

broadcaster that it was long said the market could not 75 

accommodate. 

Fox News followed in 1996, led by Roger Ailes, a 

conservative political consultant who had helped 

Richard Nixon and Ronald Reagan to election victories. 

Twenty years later, however, it finally emerged that the 80 

Murdoch ally had been a sexual predator – 20 

women led by host Gretchen Carlson made sexual 

assault and harassment complaints that finally led to his 

ousting. 

By then the channel had become the most profitable 85 

business unit at Murdoch’s News Corporation, eclipsing 

CNN and MSNBC. Executives were quick to call the 

disputed 2000 presidential election early for George W 

Bush, despite the uncertainty in Florida, forcing other 

networks to follow and creating a decisive momentum 90 

for the Republican in an election that it is still not certain 

that he won. 

A relationship with Donald Trump 

During the Barack Obama years, the Fox News 

conservatism went further, unable seemingly to deal 95 

with the presence of a black Democrat in the White 

House. Regularly described as Barack Hussein 

Obama, a deliberate policy some said, the president was 

described as “a racist” by one presenter, Glenn Beck, 

but the station was nevertheless repeatedly endorsed by 100 

Murdoch, who said in 2010 he was “proud of Roger 

Ailes”. 

The high point of Murdoch’s political influence came 

with the surprise election of the populist Donald Trump 

to the White House in 2016. Murdoch himself had never 105 

been particularly close to a US president before – 

“What’s Rupert like? I never met him,” George W Bush 

had once asked Blair. 

But with Trump, Murdoch was able to call through to 

advise the inexperienced occupant of the White House, 110 

and it was said in 2017 that the two men spoke “now 

almost every day”. It was a personal lobbying technique 

first honed in the UK with Thatcher, Blair, Cameron and 

Johnson, involving visits to No 10 by the back door. 

 115 
Murdoch with Donald Trump, the US president with 

whom he spoke ‘almost every day’. Photograph: Carlo 

Allegri/Reuters 

Yet there was time for one final disaster. Trump’s 

extremism cost him the 2020 election, although he 120 

refused to concede, with a series of desperate attempts 

to argue the vote had somehow been rigged. Fox News 

and its presenters went all in in support, including 

supporting bizarre and false allegations that Dominion, 

a voting equipment company, was involved in a plot to 125 

steal the election. 

Dominion brought a libel action, and Fox was 

eventually forced to pay out $787.5m (£640m) to settle 

a defamation lawsuit ahead of a six-week trial. Internal 

Fox emails demonstrated that company insiders knew 130 

the voter fraud claims were false, including one from 

Murdoch himself, who said Trump’s insistence he had 

won the election was “pretty much a crime”. 

It was a pattern of commercial success and political 

scandal that had happened once before. But with 135 

Murdoch exercising a controlling shareholding the 92-

year-old was in the end able to step back at a moment of 

his own choosing, far later than any ordinary chief 

executive would have been allowed to. 

 

 

 

 

 

https://www.theguardian.com/media/2020/jan/23/johnson-met-murdoch-on-day-he-signalled-general-election-bid
https://time.com/5748267/bombshell-true-story-fox-news/
https://edition.cnn.com/2015/10/31/politics/bush-gore-2000-election-results-studies/index.html
https://edition.cnn.com/2015/10/31/politics/bush-gore-2000-election-results-studies/index.html
https://www.theguardian.com/media/2019/mar/18/fox-news-donald-trump-barack-obama-election
https://www.theguardian.com/media/2010/jan/15/fox-news-newsinternational
https://www.theguardian.com/media/2010/jan/15/fox-news-newsinternational
https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/leveson-inquiry/9265649/Alastair-Campbell-George-W-Bush-had-never-met-Rupert-Murdoch-and-asked-Blair-whats-he-like.html
https://www.nytimes.com/2017/05/04/world/australia/trump-turnbull-meeting.html
https://www.nytimes.com/2017/05/04/world/australia/trump-turnbull-meeting.html
https://www.theguardian.com/us-news/2023/apr/18/fox-dominion-settle-us-defamation-lawsuit
https://www.nbcnews.com/politics/elections/dominion-releases-previously-redacted-slides-fox-news-lawsuit-rcna77257


5 
 

Document 4 -How Rupert Murdoch Built His Media Empire 

Over seven decades, the Australian-born magnate 

compiled an array of news outlets, book publishers, and 

film and television properties into a global behemoth. 

 
Rupert Murdoch, shown in 1985, amassed a collection 

of media over the decades.Credit...Getty Images 

By J. Edward Moreno, The New York Times, Sept. 21, 

2023 

Rupert Murdoch, the 92-year-old media tycoon who 

announced his retirement on Thursday, spent the past 70 

years building a global media empire that gave him 

influence in journalism, politics and pop culture. 

Over dozens of acquisitions, Mr. Murdoch created a 

media conglomerate known for the rise of the modern 

tabloid and conservative commentary. His tenure has 

not been without scandal: One of his properties in 

Britain folded in 2011 after a phone-hacking inquiry, 

and he admitted this year that Fox News had spread 

falsehoods about the 2020 U.S. presidential election. 

Here’s how Mr. Murdoch built his empire: 

1950s 

The Australian-born mogul ventured into media in 1952 

when he inherited his family’s business after the death 

of his father, Keith Murdoch. A 21-year-old Oxford 

student, he inherited The News of Adelaide, a 

newspaper in southern Australia with a circulation of 

75,000. 

 

1960s 

Mr. Murdoch bought several local newspapers in 

Australia in the 1960s, including The Sunday Times in 

Perth and The Daily Mirror in Sydney. In 1964, he 

founded The Australian, a national newspaper. 

In 1969, he stepped into the British media market, 

buying The News of the World and The Sun. 

 

1970s 

 
Mr. Murdoch in the newsroom of The New York Post 

in 1978, two years after he acquired it.Credit...Getty 

Images 

Mr. Murdoch, through his media company, News Corp, 

moved into the U.S. media market in 1973 with the 

purchase of The San Antonio Express and The San 

Antonio News, which he no longer owns. In 1976, he 

bought The New York Post, which he sold in 1988 and 

then reacquired in 1993. 

1980s 

Mr. Murdoch acquired The Times and The Sunday 

Times in Britain in 1981, controlling a bigger chunk of 

the British media market. 

In 1985, he acquired 20th Century-Fox, a movie studio. 

By 1986, he had launched Fox, a broadcast network that 

would run shows that became TV classics, like “The 

Simpsons” and “The X-Files.” 

In 1986, Mr. Murdoch abruptly moved the offices of his 

British newspapers to a site where printing would be 

done with less labor-intensive technology. More than 

5,000 printing and production workers who called a 

strike in protest were dismissed, in a bitter dispute seen 

as a turning point in the balance of power between 

unions and employers in Britain. 

In 1987, News Corp bought Harper & Row, which 

would become HarperCollins in 1990 after it merged 

https://www.nytimes.com/by/j-edward-moreno
https://www.nytimes.com/1964/07/16/archives/australia-gets-new-paper.html?searchResultPosition=2
https://www.nytimes.com/1964/07/16/archives/australia-gets-new-paper.html?searchResultPosition=2
https://www.nytimes.com/1976/11/20/archives/dorothy-schiff-agrees-to-sell-post-to-murdoch-australian-publisher.html?timespastHighlight=Murdoch,and,New,York,Post
https://www.nytimes.com/1976/11/20/archives/dorothy-schiff-agrees-to-sell-post-to-murdoch-australian-publisher.html?timespastHighlight=Murdoch,and,New,York,Post
https://www.nytimes.com/1981/01/21/world/murdoch-arouses-controversy-with-offer-to-buy-the-times-of-london.html?timespastHighlight=Murdoch,and,Sunday,Times
https://www.nytimes.com/1981/01/21/world/murdoch-arouses-controversy-with-offer-to-buy-the-times-of-london.html?timespastHighlight=Murdoch,and,Sunday,Times
https://www.nytimes.com/1985/03/21/movies/purchase-of-fox-raises-questions-about-the-studio-s-future.html?timespastHighlight=Murdoch,and,20th,Century,Fox
https://www.nytimes.com/1987/02/06/world/london-printers-to-end-fight-with-murdoch.html
https://www.nytimes.com/1990/06/11/business/the-media-business-birth-of-a-global-book-giant.html?timespastHighlight=Murdoch,and,HarperCollins
https://www.nytimes.com/1990/06/11/business/the-media-business-birth-of-a-global-book-giant.html?timespastHighlight=Murdoch,and,HarperCollins


6 
 

with William Collins, another publisher Mr. Murdoch 

had investments in. 

In 1988, Mr. Murdoch founded Sky Television in 

Britain. The next year, the network started Sky News, a 

cable-TV news channel. 

1990s 

In 1995, News Corp established a broadcast company, 

Foxtel, in Australia. It launched Sky News Australia in 

1996. 

In 1996, Mr. Murdoch started the Fox News cable 

channel alongside Roger E. Ailes, a former media 

adviser for Presidents Richard M. Nixon and George 

H.W. Bush. Fox News became a hallmark for 

conservative TV commentary, bolstering the careers of 

hosts like Bill O’Reilly, Glenn Beck, Tucker Carlson 

and Megyn Kelly. 

 

2000s 

Mr. Murdoch bought Intermix media, the parent 

company of Myspace, for $580 million in 

2005. Myspace, which struggled to keep up with other 

social media competitors, was sold six years later for 

$35 million. 

In 2007, Mr. Murdoch acquired The Wall Street 

Journal’s parent company, Dow Jones & Company, for 

$5 billion. Shortly after the acquisition, there was a 

leadership shuffle among The Journal’s editorial staff, 

and its new owner pushed for more coverage of politics. 

2010s 

James Murdoch, one of Mr. Murdoch’s sons, was 

named News Corp’s deputy chief operating officer in 

2011. That same year, he became engulfed in a phone 

hacking scandal that led to the shutdown of The News 

of the World. 

In 2012, Rupert Murdoch split his newspaper business 

and entertainment business into two separate entities: 

News Corp and 20th Century Fox. He considered 

remerging them, but those plans were dropped this year. 

In 2018, Mr. Murdoch’s elder son, Lachlan 

Murdoch, was named chief executive of Fox Corp, the 

media empire’s TV arm. 

The Walt Disney Company acquired most of 21st 

Century Fox’s assets in a $71.3 billion deal in 2019, 

taking over Mr. Murdoch’s entertainment business. The 

remaining broadcast business now falls under a new 

entity, Fox Corp. 

 

2020s 

James Murdoch resigned from News Corp in 2020 

because of “disagreements over certain editorial content 

published by the Company’s news outlets and certain 

other strategic decisions.” 

Rupert Murdoch was deposed in 2023 in Dominion 

Voting Systems’ lawsuit over Fox News’s coverage of 

allegations of fraud in the 2020 presidential election, 

and he acknowledged that the network had endorsed 

false statements. The network settled the landmark 

defamation case for $787.5 million in April. 

In September 2023, Mr. Murdoch leaves the reins of 

Fox and News Corp to Lachlan Murdoch. The elder 

Murdoch remains chairman emeritus of the two 

companies.

Document 5 - Au Royaume-Uni, l’empire déclinant de Rupert Murdoch 

Le tabloïd « The Sun » a vu sa diffusion divisée par quatre en quinze ans, et TalkTV, lancée en 2022, reste confidentielle.  

Par Eric Albert(Londres, correspondance) , Le Monde, 12 août 2023  

    A 92 ans, Rupert Murdoch ne compte pas s’arrêter. En juin, quand le Spectator, un hebdomadaire britannique 

petit mais influent dans les cercles conservateurs, a été mis en vente, le magnat de l’information a été, selon nos 

sources, parmi les premiers à s’intéresser au dossier. Les discussions n’ont pour l’heure pas abouti, mais elles 

confirment une nouvelle fois la persévérance du milliardaire australo-américain, qui, depuis des années, rêve de 

mettre la main sur ce magazine. Les organes de presse situés au cœur du pouvoir ont toujours été sa passion. 

    Son hyperactivité affichée ne cache pourtant pas le déclin relatif de son groupe au Royaume-Uni. News Corp, 

l’une des moitiés de son empire (l’autre est Fox Corp, qui détient notamment la chaîne d’information américaine 

Fox News), a publié, jeudi 10 août, ses résultats annuels, allant de juillet 2022 à juin 2023. 

https://www.nytimes.com/1996/01/31/business/the-media-business-murdoch-joins-a-cable-tv-rush-into-the-crowded-all-news-field.html?timespastHighlight=Murdoch,and,Fox,News
https://www.nytimes.com/1996/01/31/business/the-media-business-murdoch-joins-a-cable-tv-rush-into-the-crowded-all-news-field.html?timespastHighlight=Murdoch,and,Fox,News
https://www.nytimes.com/2005/07/18/business/news-corp-to-acquire-owner-of-myspacecom.html?timespastHighlight=Murdoch,and,Myspace
https://www.nytimes.com/2005/07/18/business/news-corp-to-acquire-owner-of-myspacecom.html?timespastHighlight=Murdoch,and,Myspace
https://archive.nytimes.com/mediadecoder.blogs.nytimes.com/2011/06/29/news-corp-sells-myspace-to-specific-media-for-35-million/?timespastHighlight=Murdoch,and,Myspace
https://archive.nytimes.com/mediadecoder.blogs.nytimes.com/2011/06/29/news-corp-sells-myspace-to-specific-media-for-35-million/?timespastHighlight=Murdoch,and,Myspace
https://www.nytimes.com/2007/05/01/business/worldbusiness/01iht-paper.5.5524393.html?timespastHighlight=Murdoch,and,Wall,Street,Journal
https://www.nytimes.com/2007/05/01/business/worldbusiness/01iht-paper.5.5524393.html?timespastHighlight=Murdoch,and,Wall,Street,Journal
https://www.nytimes.com/2007/12/12/business/media/12murdoch.html
https://www.nytimes.com/topic/organization/british-phone-hacking-scandal-leveson-report
https://www.nytimes.com/topic/organization/british-phone-hacking-scandal-leveson-report
https://www.nytimes.com/2012/07/02/business/media/why-murdoch-changed-his-mind-on-news-corp-split.html
https://www.nytimes.com/2023/01/24/business/media/news-corp-fox-merger.html
https://www.nytimes.com/2018/05/16/business/media/lachlan-murdoch-rupert-fox.html?timespastHighlight=Lachlan,Murdoch
https://www.nytimes.com/2018/07/27/business/media/disney-fox-merger-vote.html
https://www.nytimes.com/2020/07/31/business/media/james-murdoch-resigns-news-corp.html
https://www.nytimes.com/2023/02/27/business/media/fox-news-dominion-rupert-murdoch.html
https://www.nytimes.com/2023/02/27/business/media/fox-news-dominion-rupert-murdoch.html
https://www.nytimes.com/2023/04/18/business/media/fox-dominion-defamation-settle.html
file:///C:/signataires/eric-albert/


7 
 

     Dans l’ensemble, le groupe se porte plutôt bien : un chiffre d’affaires de 9,9 milliards de dollars (9 milliards d’euros), 

en légère baisse pour des raisons de taux de change, et un bénéfice avant impôts de 330 millions de dollars, le deuxième 

plus élevé depuis dix ans. Toutefois, l’essentiel de la croissance émane du groupe d’informations financières Dow Jones, 

qui comprend le quotidien américain Wall Street Journal et ses 4 millions d’abonnés (à 85 % numériques). 

Tentative de diversification 

    Au Royaume-Uni, en revanche, la dynamique est plus poussive. Le symbole le plus évident vient du Sun, dont 

la diffusion a été divisée par quatre en quinze ans. Après l’avoir acheté en 1969, le magnat en avait fait une force 

dominante des médias britanniques, à coups de pin-up aux seins nus (la fameuse « page 3 », si scandaleuse à son 

lancement, en 1970) et de ragots sur le show-business et la politique. 

    A son apogée, dans les années 1990, il vendait 4 millions d’exemplaires par jour ; en 2010, encore3 millions ; 

en 2019, seulement 1,2 million. Depuis, News Corp a préféré le retirer d’ABC Circulation, l’entreprise auditant 

officiellement la diffusion, mais celle-ci avoisinerait 700 000 exemplaires par jour. 

    Bien sûr, le déclin de la presse papier est global. Mais, d’une part, le Sun, doublé par le Daily Mail (autour de 750 000 

exemplaires quotidiens), n’est plus le premier quotidien britannique, et, d’autre part, il n’a pas réussi à trouver un modèle 

économique d’abonnement payant en ligne. En 2021, News Corp en a tiré les conséquences : sa valeur a été réduite à 

zéro dans ses comptes. 

     Le Sun, qui a longtemps occupé une place à part dans le cœur de M. Murdoch – « Si vous voulez savoir ce que 

je pense, lisez le Sun », déclarait-il en 2012 –, a lancé un site Internet pour les Etats-Unis, afin de trouver un relais 

de croissance. Le tabloïd génère beaucoup de trafic (159 millions de visiteurs uniques en juillet), mais cette 

stratégie n’est pas rentable. L’année 2024 s’annonce périlleuse pour le titre. En effet, le prince Harry le poursuit 

en justice, l’accusant de l’avoir espionné en recrutant des détectives privés. Le procès doit se tenir en janvier. 

    Face à ce déclin, M. Murdoch tente de se diversifier hors des quotidiens. En 2016, il a créé TalkRadio, une radio qui 

propose des talk-shows plutôt orientés à droite, puis, en 2022, TalkTV, sa version télévisuelle. Celle-ci s’inspire 

vaguement de Fox News : des émissions de discussions politiques, aux opinions tranchées, marquées à droite. « Son 

Audimat a été particulièrement décevant », souligne Enders Analysis, une entreprise de recherche en médias. 

Succès commercial du « Times » 

    Plusieurs créneaux horaires ont drainé si peu de téléspectateurs que leur Audimat a été officiellement de… zéro. Le 

magnat a recruté à prix d’or – un contrat de 50 millions de livres sterling (58 millions d’euros) sur trois ans, d’après les 

médias britanniques – le très controversé présentateur Piers Morgan. Certes, celui-ci est capable d’attirer des 

personnalités de premier plan : il a obtenu un entretien avec Donald Trump et un autre avec le footballeur Cristiano 

Ronaldo. Mais son prime time de 19 heures à 20 heures ne réunit en moyenne que 33 000 téléspectateurs, selon Enders 

Analysis. 

     Ces difficultés sont partiellement compensées par le succès commercial du Times. L’illustre quotidien, racheté 

en 1981 par M. Murdoch, a, dans les années 2000, accumulé des pertes de près d’un demi-milliard d’euros. En 2010, le 

magnat a fait partie des premiers à oser rendre son site Internet entièrement payant, bloqué derrière un paywall. 

Avec désormais un demi-million d’abonnés, le quotidien a retrouvé le chemin de la rentabilité. Une radio en ligne, 

Times Radio, a aussi été lancée en 2020, en vue d’élargir l’audience. Néanmoins, ces multiples initiatives dissimulent 

mal le fait que les opérations britanniques de M. Murdoch ne sont plus que l’ombre de ce qu’elles étaient à l’acmé 

de sa puissance, il y a une vingtaine d’années. 

●Murdoch, le grand manipulateur des médias | Interview d'Eric Albert | ARTE 

https://www.youtube.com/watch?v=VeBPpciqnAc&ab_channel=ARTE 

● New York Times Investigation 

https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/murdoch-family-investigation.html 

https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html 

https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html


8 
 

DOCUMENT 6 - La concentration des médias menace le pluralisme 

https://larevuedesmedias.ina.fr/la-concentration-des-medias-menace-le-pluralisme 

 

Julia Cagé, économiste de la presse, analyse les risques de la concentration des médias actuelle. 

propos recueillis par Guillaume Galpin 

ina, La Revue des Médias, 04 décembre 2015 

On assiste à une concentration exceptionnelle dans le paysage médiatique français. Mais, compte-tenu de la crise 

dans laquelle sont plongés les médias, est-ce que cette concentration n’est pas inévitable ? 

Julia Cagé : Il y a deux choses qui sont en train de se passer. D’une part, il y a une reconsolidation des médias et on 

aurait pu assister à la disparition d’un certain nombre de titres – on a eu très peu de fermetures en France relativement 

aux États-Unis par exemple. Ou à une consolidation avec des fusions et des créations de groupes comme ce qui est en 

train de se passer aujourd’hui. Par contre, ce qui n’était pas obligatoire et pas forcément attendu, c’est la nature des 

entreprises qui ont racheté ces médias à la chaîne. On aurait pu voir une consolidation avec la fusion entre un certain 

nombre de médias détenus de manière indépendante. Mais là, ce qui s’est passé, c’est qu’on a eu à la fois une 

consolidation mais aussi une perte d’indépendance parce que la plupart des titres ont été rachetés par des groupes 

industriels ou de télécoms qui n’ont pas pour objet premier de faire du média. Il y a le problème de l’identité de ceux 

qui rachètent les médias – et en particulier de leur secteur d’activité. Et il y a un autre problème : celui du 

pluralisme. Quand une même personne possède plusieurs hebdomadaires dont L’Express, un titre de presse quotidienne 

nationale Libération, une radio RMC, une chaîne de télévision BFM,… là c’est un problème. Si une même personne fait 

main basse sur plusieurs médias  et qui plus est diffuse sur plusieurs supports, on doit le réguler. Dans tous les pays et 

dans toutes les démocraties qui fonctionnent bien, il y a des lois relativement fortes pour empêcher cette concentration 

de la presse du point de vue de l’actionnariat. Aux États-Unis, par exemple, il est interdit de posséder tout à la fois une 

radio, une télévision et un journal dans une même localité. 

Ces télécoms qui rachètent ces médias, ce n’est pas dans l’optique d’enrichir leur offre de services ? 

Julia Cagé : Pas forcément. Typiquement, on ne peut pas dire que le rachat effectué par Xavier Niel répond à une 

volonté d’enrichir l’offre de services de Free. On n’a vu aucun lien, aucune synergie entre Le Monde, Le Nouvel 

Observateur et Free. Dans le cas de Patrick Drahi c’est un tout petit peu différent parce qu’on a vu les premières offres 

émerger où, pour un abonnement téléphonique, vous aviez un journal gratuit. Et d’ailleurs on ne peut qu’interroger et 

dénoncer cette pratique qui revient à rabaisser le rôle de la presse et le travail des journalistes qui travaillent par exemple 

à L’Express. Quelle est leur véritable motivation ? Je ne pense pas que ce soit une manière d’enrichir leur offre télécoms 

par une offre médias et de mélanger à la fois le fournisseur d’accès et le contenu de produits. Je pense que ce qui a 

conduit à ça est une recherche d’influence politique, de prise de contrôle et de pouvoir avec un jeu de concurrence entre 

les deux d’ailleurs. On a toujours vu Patrick Drahi bouger avec un coup de retard sur Xavier Niel. Quand on voit Xavier 

Niel qui crée aujourd’hui un fonds d’investissement, avec Matthieu Pigasse, de plusieurs millions d’euros pour racheter 

des médias, on voit bien que ce n’est pas dans la logique de synergiser l’activité de télécoms de Xavier Niel mais bien 

de construire un empire médiatique, en France et à l’international. Et de ce point de vue-là, il n’y a pas vraiment de 

différence entre un Xavier Niel, un Vincent Bolloré ou un Martin Bouygues. Dans tous les cas, on a des gens qui ne 

viennent pas du secteur des médias et qui réinvestissent de l’argent dans les médias. 

 

Mais quel est le risque que ces hommes ne soient pas seulement des entrepreneurs de presse pour l’indépendance 

des médias ? 

Julia Cagé : Il y a plusieurs risques. Le premier est celui du pluralisme parce qu’on a une concentration accrue, donc 

un nombre très réduit de groupes, alors qu’on a des lois normalement pour limiter la concentration sauf que ces lois en 

France sont extrêmement vieilles. On n’a pas régulé les médias sérieusement depuis 1986, c'est-à-dire avant l’invention 

d’Internet, donc il y a très peu de limites à la concentration. Donc le premier risque c’est la perte du pluralisme d’opinion, 

risque qui va être transféré au lecteur. 

Le deuxième risque est pour les journalistes. Après, il y a différents types de propriétaires. Il y a des propriétaires 

ouvertement interventionnistes comme Vincent Bolloré et je pense dans ce cas à Canal+. Le risque est évident puisque 

Vincent Bolloré a très directement censuré des documentaires de la chaîne.. C’est plus compliqué à voir dans le cas d’un 

Xavier Niel ou d’un Patrick Drahi, puisque ce sont des gens qui ne vont pas forcément intervenir dans le contenu. Mais 

https://larevuedesmedias.ina.fr/la-concentration-des-medias-menace-le-pluralisme
https://larevuedesmedias.ina.fr/auteurs/guillaume-galpin


9 
 

le risque le plus fort c’est celui de l’autocensure de la part des journalistes qui vont par exemple arrêter d’enquêter sur 

le secteur des télécoms pour ne pas déplaire potentiellement à leur actionnaire majoritaire. 

Dans ce cas, comment faire pour garantir leur indépendance ? Que pensez-vous des propositions de Fleur Pellerin 

qui dit vouloir renforcer les pouvoirs du CSA début janvier ? 

Julia Cagé : Fleur Pellerin a raison, elle va dans le bon sens mais elle ne va pas assez loin. Il n’y a aucune raison que 

ça ne concerne que l’audiovisuel, la radio et la télé. Ça devrait être aussi étendu à la presse écrite. 

Deuxièmement, dans les mesures qu’elle a annoncées, il s’agit plutôt de vérifier que, dans chaque entreprise, il y ait une 

charte signée entre les journalistes et les actionnaires. Une charte éthique et déontologique. Le problème aujourd’hui 

c’est que les journalistes sont en position de faiblesse et je crois qu’en fait il devrait y avoir une charte globale pour 

l’ensemble de la profession, négociée avec le ministère, les syndicats de presse et les syndicats de journalistes, et qui 

s’imposerait en amont à l’ensemble des titres papiers, sur Internet, et à l’ensemble de l’audiovisuel. Ce que Fleur Pellerin 

a dit va dans la bonne direction, et encore une fois c’est tant mieux, car je pense que le ministère a été trop long à réagir 

sur ce sujet. C’est un mieux mais ça ne va clairement pas du tout assez loin dans ce qu’il faudrait faire pour garantir 

l’indépendance des journalistes en France. 

Vous proposez dans votre dernier livre un modèle de société de médias. En quoi il résoudrait ces problèmes 

d’indépendance et de pluralisme ? 

Julia Cagé : Le modèle que je propose de société de médias à but non lucratif est un modèle dans lequel on donne 

beaucoup de plus de droits de vote aux journalistes, au-delà des seuls droits de vote de l’actionnaire majoritaire, mais 

également aux lecteurs. C'est-à-dire que ce n’est pas un modèle où on va laisser l’actionnaire majoritaire seul aux 

manettes pouvant prendre toutes les décisions, y compris celles de nommer les directeurs de rédaction même si c’est 

contre l’avis des journalistes, ou de censurer des reportages. Au contraire, le pouvoir va être partagé entre les 

actionnaires, les lecteurs et les journalistes. Donc de ce point de vue-là, les journalistes sont protégés puisqu’eux-mêmes 

sont partie prenante de la décision et je pense que c’est quelque chose d’extrêmement important. 

Vous parliez beaucoup de la presse écrite dans votre livre. Ce modèle est-il exportable à tous les autres médias ? 

Julia Cagé : Oui bien sûr. Je parle des médias d’information générale, c’est pour ça qu’une grande partie du livre parle 

de la presse écrite, mais pas seulement. Le modèle que je propose est aussi exportable aux télévisions et aux radios 

d’information comme BFM, iTélé, LCI… Ce modèle n’est cependant pas exportable à un média tourné vers la 

production de loisirs et de contenus de flux. Il s’agit de réguler la production d’information politique et générale, celle 

qui alimente le bon fonctionnement de nos démocraties. Donc oui, mon modèle est exportable à l’audiovisuel même si 

je parle moins de l’audiovisuel parce que c’est un secteur où on a déjà un modèle un peu alternatif avec l’audiovisuel 

public. Mais, et on le voit avec ce qui s’est passé à Canal+ avec Bolloré, on a aussi besoin de trouver des formes 

innovantes de gouvernance dans l’audiovisuel privé. 

Quelle est la différence entre concentration et consolidation de la presse ? 

Julia Cagé : Consolidation, c'est le mot politiquement correct pour parler de concentration. Quand vous rachetez un 

média et que vous ne voulez pas être accusé justement de vous mettre en position de monopole, ou plutôt d'oligopole, 

vous allez dire qu’il faut que le secteur se consolide pour que les acteurs puissent profiter d'économies d'échelles et 

réaliser des profits. C'est le même mot mais il y en a un qui est utilisé de manière politiquement correcte. Consolidation, 

il n'y a rien de négatif alors que concentration, on voit bien tous les problèmes que ça pose en termes de pluralisme.   

Julia Cagé est professeur d’économie à Sciences Po Paris et auteure de « Sauver les médias : capitalisme, financement participatif 

et démocratie » aux éditions du Seuil.

 

DOCUMENT 7  – VIDEO - What Does Media Concentration Do to a Country? (The case of Australia) 

 

https://www.youtube.com/watch?v=gEcq8c90IOw&ab_channel=MediaReformCoalition 

 

 



10 
 

DOCUMENT 8 - Record-breaking Australian petition calls for inquiry into Rupert Murdoch’s media 

monopolies  

 Tim WYATT |  The Independent | 16 July 2021

     More than half a million Australians have signed a parliamentary petition demanding a public inquiry into Rupert 

Murdoch’s control of the country’s media landscape.   

     The petition, which was launched by former Labor prime minister Kevin Rudd last month, has drawn more signatures 

than any other and at times was so popular it caused the parliamentary petition website to crash.   

“We are especially concerned that Australia’s print media is overwhelmingly controlled by News Corporation, founded 5 

by Fox News billionaire Rupert Murdoch, with around two-thirds of daily newspaper readership,” the petition states.   

“This power is routinely used to attack opponents in business and politics by blending editorial opinion with news 

reporting. Australians who hold contrary views have felt intimidated into silence. These facts chill free speech and 

undermine public debate.” 

     The petition calls for a Royal Commission, a judge-led public inquiry, into the diversity and strength of the Australian 10 
news media.   

    In a video announcing the launch of his petition, Mr Rudd described Mr Murdoch as an “arrogant cancer on our 

democracy” who had destroyed Australian politics’ “level playing field” by using his media properties to vigorously 

campaign for the Liberal-National coalition.    

     Among the more than 140 newspapers owned by News Corporation are the nationally-distributed Australian 15 
newspaper, as well as a major local outlet in cities including Sydney, Melbourne, Brisbane and Adelaide. 

As well as a slate of magazines and radio stations, the company also runs the widely-read news website news.com.au, 

and owns both the Australian Sky News TV channel and the pay-TV company Foxtel.   

     The petition has now closed and will be presented to parliament, but observers say it is unlikely to lead to any action 

by the Liberal-National government of prime minister Scott Morrison. 20 
     The current Labor leader, Anthony Albanese, has also distanced himself from his predecessor’s campaign.   

    Mr Rudd, quit Australian politics after losing the 2013 election and now works with a number of international think 

tanks and educational bodies, praised the 501,876 people who had added their names to his petition in a tweet on 

Wednesday.“Half a million Australians have spoken. They've smashed the records to make their voice heard: Australia 

needs a #MurdochRoyalCommission to protect the lifeblood of our democracy.” 25 
    Another former prime minister, the Liberal predecessor of Mr Morrison Malcolm Turnbull, has also added his name 

to the petition while admitting doubt it would actually end up changing anything about Mr Murdoch’s monopolisation 

of the media.   

     News Corporation newspapers are among Australia’s best-sellers, with some estimating they attract much as 70% of 

Australian newspaper readers, but have been regularly criticised for downplaying the impact of climate change and a 30 
string of scandals, including a cartoon of Serena Williams seen by many to be racist.    

    In January a News Corporation employee sent an all-staff email castigating the firm’s “misinformation campaign” 

over the impact climate change had in the country’s devastating wildfires. […] 

    News Corporation has declined to comment on the call for a Royal Commission and its newspapers have tended to 

avoid covering Mr Rudd’s petition. 35 
 

    THE MEDIA TODAY 

DOCUMENT 9 -    Does Murdoch make the political weather or follow it? Yes. 

AUGUST 1, 2022 By JON ALLSOP

 “IT’S THE SUN WOT WON IT.” Thirty years ago, The Sun, a Rupert Murdoch–owned tabloid in the UK, plastered 

those words on its front page—a humblebrag it was not—after John Major, then Britain’s Conservative prime minister, 

was reelected; the day before, the paper had mocked up a front-page image of Neil Kinnock, Major’s Labour Party 

opponent, inside a lightbulb next to the headline “If Kinnock wins today will the last person to leave Britain please turn 

out the lights.” Years later—appearing before an inquiry that was established following a massive phone-hacking 5 
scandal at another of his titles—Murdoch said that the “Sun wot won it” headline was “tasteless and wrong” since 

newspapers “don’t have that sort of power,” adding that he’d given the editor responsible for it “a hell of a bollocking.” 

https://www.cjr.org/the_media_today
https://www.cjr.org/author/jon-allsop
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/33/It%27s_The_Sun_Wot_Won_It.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/33/It%27s_The_Sun_Wot_Won_It.jpg
http://vll-minos.bl.uk/learning/histcitizen/fpage/elections/election.html
http://vll-minos.bl.uk/learning/histcitizen/fpage/elections/election.html
https://www.theguardian.com/media/2012/apr/25/rupert-murdoch-sun-wot-won-it-tasteless
https://www.theguardian.com/media/2012/apr/25/rupert-murdoch-sun-wot-won-it-tasteless
https://www.cjr.org/


11 
 

But The Sun would again nod back at the lightbulb front page, returning to the theme in 2019 to warn that a Kinnock 

administration would have been a “picnic” compared to the “Marxist” plans of that year’s Labour candidate, Jeremy 

Corbyn. Boris Johnson, the Conservative prime minister, was subsequently reelected. 10 

The “Sun wot won it” front page is often held up in the UK as shorthand for a broader debate around the influence of 

the press at election time. It also speaks to a version of that debate that is specific to Murdoch but extends beyond the 

UK: the question of whether, in the various countries where he owns media properties, he has an uncanny ability to 

anoint political winners or simply jumps on the bandwagons of politicians who look likely to win anyway. Earlier this 

year, this debate resurfaced in Australia, where Murdoch was born and still dominates the newspaper business, after that 15 
country’s Labor Party returned to power. Ahead of the election, a senior Murdoch lieutenant insisted that Murdoch’s 

Australian media business had no unified view of who to back, though Murdoch’s many critics have long accused him 

of running political cover for Scott Morrison, then the incumbent Liberal Party prime minister (who was not “liberal” in 

the US sense of the word). A number of commentators characterized voters’ rejection of Morrison as a sign that 

Murdoch’s influence was on the wane. Kevin Rudd, a former Labor prime minister and longtime Murdoch 20 
critic, mocked up a copy of a Murdoch paper with the headline “Australia rejects Murdoch’s pick,” calling it a “front 

page you’ll never see.” 

Now Murdoch’s political influence has returned as a topic of conversation in the US after two of his American titles, 

the Wall Street Journal and the New York Post, recently published near-simultaneous editorials strongly criticizing 

Donald Trump’s conduct on January 6, 2021. The Post went so far as to call Trump unfit to be president again. The two 25 
papers’ stance was not especially new—both have expressed squeamishness about the insurrection before, running 

similar back-to-back editorials after the House January 6 hearings kicked off in June—but it nonetheless generated 

reams of coverage across the rest of the press, where it was often taken as a sign that Murdoch and his media empire 

have decisively broken with Trump after backing him for years. 

This conclusion elicited some pushback, with other commentators pointing out that prominent opinion hosts on Fox 30 
News, Murdoch’s most influential US property, have very much not broken with Trump, decrying the January 6 

hearings, for example, as a sham. (“Wake me up when Sean Hannity editorializes against Trump,” Washington 

Post media critic Erik Wemple requested.) On Friday, however, Jeremy W. Peters, of the New York Times, reported that 

cracks are showing on the Fox end of the Murdoch-Trump relationship, too. Peters noted that Trump has not been 

interviewed on Fox in more than a hundred days and that the network has also recently eschewed live coverage of his 35 
rallies and speeches while granting more airtime to other Republican presidential hopefuls, not least Florida governor 

Ron DeSantis—snubs, Peters reported, that “are not coincidental,” reflecting Murdoch’s “skepticism” about Trump and 

his refusal to accept the result of the 2020 election. Fox’s Howard Kurtz insisted yesterday that there is no “edict” against 

having Trump on the network, adding that he had tried (and seemingly failed) to book Trump recently—but, per Peters’s 

reporting, Trump does indeed feel neglected by the network. Last week, after a host on Fox & Friends noted polls 40 
showing DeSantis besting Trump, Trump blasted the show on Twitter Truth Social, accusing it of having “gone to the 

‘dark side.’” 

Among those who accept that Murdoch is actually breaking with Trump (more on which in a moment), there are 

different theories as to why he’s doing it—theories that, together, reflect something like the aforementioned debate as 

to whether Murdoch is a merchant more of proactive influence or reactive judgment. Jonah Goldberg, of The 45 
Dispatch, has suggested that while it’s hard to know what Murdoch is truly thinking, his papers’ recent anti-Trump 

editorials could reflect that Murdoch feels he has gained all he can from Trump and that he is now trying to pivot the 

Republican Party toward “more exciting prospects” by sending a signal to conservative elites, if not yet Republican 

voters, that there’s space on the right to explore a post-Trump future. Others have agreed that the recent editorials were 

pitched at political elites but suggested that their goal was only to distance Murdoch from Trump reputationally while 50 
Trumpy Fox hosts continue to play to the base. Politico’s Jack Shafer, meanwhile, argued that Trump, in the “final days 

of his political career,” is now “expendable” for Murdoch, whose support of politicians “has always been 

transactional”—though Shafer added that, should Trump come back and win the 2024 GOP nomination, Murdoch could 

still do what he always does and “place his bet on the leading pony.” 

There’s a lot to unpack here, starting with the question of whether Murdoch is really breaking with Trump. In a moral 55 
sense, at least, I’d argue that the answer is no; as I’ve written before, the only proper standard for Trump’s coup attempt 

is zero-tolerance disavowal—and if the recent editorials met that bar, then the Murdoch-enabled diatribes of, say, Tucker 

Carlson certainly do not. I’d also argue, though, that this reality illuminates the broader debate about Murdoch’s 

https://twitter.com/TheSun/status/1204894229434163203?ref_src=twsrc%5Etfw
https://theconversation.com/the-election-wot-the-sun-and-the-rest-of-the-uk-tabloids-never-won-79208
https://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/was-it-the-sun-and-the-times-wot-nearly-won-it/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0049089X15001854
https://www.theguardian.com/news/datablog/2020/nov/13/australia-newspaper-ownership-is-among-the-most-concentrated-in-the-world
https://www.theguardian.com/media/2022/apr/13/there-is-no-one-news-corp-view-on-election-head-of-companys-australian-arm-tells-staff
https://www.theguardian.com/media/2022/apr/13/there-is-no-one-news-corp-view-on-election-head-of-companys-australian-arm-tells-staff
https://apnews.com/article/australia-sydney-scott-morrison-malcolm-turnbull-government-and-politics-601aabb3b800eb449de33ba20abd7db9
https://theintercept.com/2022/05/30/rupert-murdoch-australia-election-anthony-albanese/
https://www.smh.com.au/national/could-this-be-the-election-in-which-news-corp-s-impotence-is-exposed-20220515-p5alev.html
https://www.theguardian.com/media/2022/may/22/the-election-outcome-exposes-a-gaping-disconnect-between-news-corp-and-voters
https://twitter.com/michaelemann/status/1530299691157561346?lang=ca
https://www.theguardian.com/media/2020/nov/03/kevin-rudd-petition-seeking-royal-commission-into-murdoch-media-nears-500000-signatures
https://www.theguardian.com/media/2020/nov/03/kevin-rudd-petition-seeking-royal-commission-into-murdoch-media-nears-500000-signatures
https://twitter.com/MrKRudd/status/1528347814715346944
https://twitter.com/davidfolkenflik/status/1550912504548712450
https://edition.cnn.com/2022/07/23/media/murdoch-trump-jan-6-new-york-post-wall-street-journal/index.html
https://edition.cnn.com/2022/06/12/media/january-6-hearing-reliable-sources/index.html
https://edition.cnn.com/2022/06/12/media/january-6-hearing-reliable-sources/index.html
https://www.mediamatters.org/fox-news/no-murdochs-havent-turned-trump
https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/07/25/trump-editorials-new-york-post-wall-street-journal-yawn/
https://www.nytimes.com/2022/07/29/business/media/fox-news-donald-trump-rupert-murdoch.html
https://www.nytimes.com/2022/07/29/business/media/fox-news-donald-trump-rupert-murdoch.html
https://www.mediaite.com/trump/foxs-howard-kurtz-takes-umbrage-with-ny-times-report-that-trump-is-persona-non-grata-at-the-network-no-edict-whatsoever-against-him/
https://www.npr.org/2022/07/25/1113369899/2-murdoch-owned-papers-release-harsh-editorials-about-donald-trump
https://twitter.com/owillis/status/1551556572857368578
https://www.politico.com/news/magazine/2022/07/25/rupert-murdoch-donald-trump-splitsville-00047748
https://www.cjr.org/the_media_today/trump_fox_newsmax_election.php


12 
 

influence more than it invalidates it. Murdoch’s print papers denouncing Trump over January 6 while he allows Carlson 

and company to go on denouncing the investigators suggests, perhaps, hedging on Murdoch’s part. And hedging is, in 60 
my view, a key insight in the broader debate here. 

Murdoch is undoubtedly extremely powerful, not just in the US but in the UK, Australia, and elsewhere. His media 

properties—which, collectively, straddle key swaths of various markets—have manifestly exerted an outsize influence 

on political discourse, by reaching news consumers directly but also by molding the behavior of political elites who 

value that reach, or at least the perception of it; as the academic James Rodgers once put it with reference to the “Sun wot 65 
won it” debate, “if politicians believe in the power of the press, then, in that sense at least, it is real.” And yet Murdoch’s 

power has limits. He did not initially back Trump ahead of the 2016 presidential election; he pivoted to do so as Trump’s 

hold on GOP voters became undeniable, and even then, he reportedly toyed, at one point, with throwing his weight 

behind Hillary Clinton. Murdoch, to my mind, exists in a constant equilibrium of making the weather while also 

checking the forecast; indeed, reading the public mood is essential to his ability to then influence it. This is not an exact 70 
science—which is where hedging comes in. 

When it comes to Trump, specifically, both arms of the broader Murdoch debate can be true at once in much the same 

way: Murdoch may be showing some signs of souring on Trump because he senses that that’s the way public opinion is 

blowing, while also seeing that as an opportunity to get to help make the next Republican king, while also leaving 

enough wiggle room to cozy back up to Trump if he ends up retaining the crown. Above all, Murdoch values winning—75 
and, as with anyone for whom that’s true, it’s preferable, but not essential, that he dictate the terms of victory. In 

his Times story, Peters reported that Murdoch’s Trump skepticism also “reflects concerns that Republicans in 

Washington, like Senator Mitch McConnell of Kentucky, the minority leader, have expressed to the Murdochs about 

the potential harm Mr. Trump could cause to the party’s chances in upcoming elections.” Murdoch and McConnell are 

actually very similar. Both seem to find Trump an inconvenience. But they haven’t hesitated to ride his coattails to 80 
power before. And they’d both do so again in a heartbeat. 

The Washington Post also published a story on Murdoch and Trump over the weekend, with its authors, Sarah Ellison 

and Jeremy Barr, broadly confirming Peters’s reporting that Murdoch has lost his enthusiasm for Trump (if he was 

ever that personally enthused to begin with). Ellison and Barr noted that Murdoch “has always been a pragmatist when 

it comes to his political relationships,” then name-checked Tony Blair as evidence. Blair (eventually) took over from 85 
Kinnock as the leader of Britain’s Labour Party in the years after the “Sun wot won it” headline; five years on from that 

headline, he became Britain’s prime minister—with Murdoch’s backing, which he had aggressively courted. The 

Sun dramatically announced that it was changing sides to back Blair, though its tone in doing so wasn’t quite so hubristic. 

Blair would have won either way. There’s not much evidence that it was The Sun wot won it for Major five years earlier, 

either.90 

DOCUMENT 10 - How much influence does the Murdoch media have in Australia? 

 

Kevin Rudd is convinced News Corp has too much influence. How much of the media does News Corp own in 

Australia? How much sway does it really have? 

 

Explainer – The Sydney Morning Herald, By Zoe Samios, OCTOBER 15, 2020 

 

How influential is Rupert Murdoch's media empire? 

According to Kevin Rudd, extremely, and not in a good 

way. The former prime minister has emerged as one of 

the fiercest critics of the Murdoch family’s media 

company, News Corp, which he says has the power to 5 

sway public opinion to protect its own agenda and to 

damage its political enemies. 

On October 10, Rudd created a petition to establish a 

royal commission into the strength and diversity of 

Australian news media – he called it a 10 

#MurdochRoyalCommission on Twitter. High on his 

list of concerns was that "Australia’s print media is 

overwhelmingly controlled by News Corporation" and 

"this power is routinely used to attack opponents in 

business and politics by blending editorial opinion with 15 

news reporting". As of the afternoon of October 15, the 

petition had attracted 247,693 signatures. 

Rudd’s latest blast against News Corp (which he 

describes as a "cancer on democracy") coincided with a 

rare media interview by James Murdoch, who told The 20 

https://theconversation.com/the-election-wot-the-sun-and-the-rest-of-the-uk-tabloids-never-won-79208
https://theconversation.com/the-election-wot-the-sun-and-the-rest-of-the-uk-tabloids-never-won-79208
https://www.axios.com/2022/07/30/jared-kushner-book-rupert-murdoch-donald-trump
https://www.washingtonpost.com/media/2022/07/30/rupert-lachlan-murdoch-donald-trump-fox/
https://www.washingtonpost.com/media/2022/07/30/rupert-lachlan-murdoch-donald-trump-fox/
https://www.washingtonpost.com/media/2022/07/30/rupert-lachlan-murdoch-donald-trump-fox/
https://www.newyorker.com/magazine/2006/10/16/murdochs-game
https://www.channel4.com/news/factcheck/factcheck-sun-win-elections
https://www.independent.co.uk/news/uk/exclusive-how-did-labour-lose-in-92-the-most-authoritative-study-of-the-last-general-election-is-published-tomorrow-here-its-authors-present-their-conclusions-and-explode-the-myths-about-the-greatest-upset-since-1945-1439286.html
https://www.smh.com.au/politics/federal/kevin-rudd-creates-petition-for-news-corp-royal-commission-20201010-p563vf.html
https://www.smh.com.au/politics/federal/kevin-rudd-creates-petition-for-news-corp-royal-commission-20201010-p563vf.html
https://www.smh.com.au/politics/federal/kevin-rudd-creates-petition-for-news-corp-royal-commission-20201010-p563vf.html
https://www.smh.com.au/business/companies/hidden-agendas-james-murdoch-speaks-on-news-corp-exit-20201011-p5641y.html


13 
 

New York Times he left the company because he was 

concerned its newspapers were disguising facts and 

endorsing disinformation. 

Rudd's push is the latest to raise questions about the 

influence the Murdoch family has over the public and 25 

politicians in Australia. On the one hand, News Corp 

has the biggest commercial media footprint in the 

country. On the other hand, in an era where there are 

more local and international online sources of news and 

many consumers get their news via Google and 30 

Facebook, can a traditional media company really shape 

public opinion to the extent that News Corp’s critics 

believe? 

What publications does News Corp own in 

Australia? 35 

News Corp is the country’s biggest newspaper owner 

when taking into account the amount of mastheads it 

owns and how many people read them. Its titles include 

national broadsheet The Australian and Sydney's The 

Daily Telegraph, Melbourne’s Herald 40 

Sun, Brisbane’s The Courier Mail and 

Adelaide’s The Advertiser. But it isn’t just the large 

capital cities where News Corp has a big audience – it 

has a newspaper in nearly every state and territory, 

owning the major newspaper in the Northern 45 

Territory, The NT News, and Tasmania’s Mercury as 

well as a large number of online suburban and regional 

titles. And it runs Australia’s second-biggest digital 

website, news.com.au, according to August figures 

from measurement provider Nielsen. 50 

News Corp is also the controlling shareholder of pay TV 

company Foxtel; and it owns 24-hour channel Sky 

News in Australia. Sky's mostly conservative 

commentators include Alan Jones and Peta Credlin. 

Some of Sky’s coverage appears on free-to-air regional 55 

channel WIN. And Nova Entertainment, the radio 

network that broadcasts Nova FM and Smooth FM 

across Australia, is a privately run company owned by 

Rupert Murdoch’s eldest son, Lachlan. 

There is only one other commercial news organisation 60 

that has scale comparable to News Corp in Australia – 

Nine Entertainment Co, the owner of this masthead. 

Nine, which bought Fairfax Media in 2018, owns the 

Nine television network; The Sydney Morning 

Herald and The Age, The Australian Financial Review, 65 

streaming platform Stan and radio stations such as 2GB 

in Sydney, 3AW in Melbourne and 4BC in Brisbane. 

National broadcaster the ABC is the third major player 

through television, radio and the nation's most visited 

website. Like News Corp and Nine, it has a footprint 70 

that gives it the ability to communicate with the 

majority of the population daily. 

The industry term for this is "reach". 

How much ‘reach’ does News Corp have? 

Derek Wilding, a professor at the University of 75 

Technology Sydney’s Centre for Media Transition, says 

it is difficult to work out just how much reach News 

Corp – or any media company – has because of the way 

the industry measures audiences. 

"It's very difficult to actually pin down precisely the 80 

reach," he says. "We've tended to look just within 

existing markets – i.e. print or broadcast. That problem 

is exacerbated in an environment where there's 

increasing digital reach and people get their news not 

just directly from the news supplier but from digital 85 

platforms." 

A 2016 study by academics Franco Papandrea and 

Rodney Tiffen on media ownership and concentration 

said News Corp owned about 65 per cent of print 

newspaper readership across Australia. That study was 90 

based on data from 2012, before News Corp owned a 

range of regional newspapers it acquired from APN 

News & Media but, given News Corp has now stopped 

printing a number of these publications, it's unlikely 

there is much change in how much print readership 95 

News Corp controls. (This was the report cited in a 

study commissioned by the Australian Competition and 

Consumer Commission of how much market power 

Google and Facebook have.) 

In information it provides to advertisers, News Corp 100 

says it reaches 16 million Australians each month across 

its news outlets. Nine says it reaches 70 per cent of 

Australians through its television network each month. 

It says that it has 2 million listeners to its radio stations 

and that its mastheads have an average of 12 million 105 

news readers across print and digital each month. In its 

2019 annual report, the ABC says it reaches 68.3 per 

cent of the population with its different platforms. 

Reach also exaggerates audience. To qualify a person 

only needs to interact with a media company's 110 

journalism as little as once a month. 

The other caveat about News Corp's reach is the 

conversation tends to be shaped by its print dominance. 

The fact that the total number of people reading physical 

newspapers is shrinking is often ignored. Decades ago, 115 

the influence of a print edition would be considered 

much greater than it is now with the fragmentation of 

the media industry that has occurred because of the 

internet. 

Is the media industry more competitive than in the 120 

past? 



14 
 

Before the internet, moguls such as Rupert Murdoch 

dominated the media landscape. Today it’s very 

different. Social media sites such as Facebook and tech 

giants such as Google have changed the way consumers 125 

read news, and the internet has allowed people to access 

articles from international news outlets. This has meant 

that traditional media such as newspapers don't hold the 

same kind of influence they once did, because there is 

so much choice for readers. 130 

The New York Times and The Economist, which 

previously would have struggled for global reach, have 

been able to find Australian readers. Other global 

mastheads such as The Guardian and Daily 

Mail employ large numbers of journalists and have 135 

established big online Australian audiences. Industry 

superannuation funds set up The New Daily website 

while universities fund The Conversation. Meanwhile, 

digital-only websites such as Junkee Media and Crikey 

make up a small portion of the media industry but their 140 

content resonates with Australians. 

Wilding says it would be wrong to assume that these 

outlets have diminished the strength of large local 

players such as News Corp, the ABC and Nine. 

"While some of those international sources and local 145 

startups add to the range of accessible news, the bigger 

the existing large media players get … the greater the 

challenge for smaller players to compete." 

How influential is News Corp? 

News Corp's influence is perhaps best articulated by one 150 

of its former senior executives. "News Corp has no 

influence with the public but an acute influence with 

politicians," says Kim Williams, who ran News Corp in 

Australia between 2011 and 2013. 

Being able to speak to a large section of the population 155 

is one thing. But influence is different – it requires news 

articles and analysis to have an effect on people or to 

sway a point of view. 

Murdoch is one of the world’s most successful media 

proprietors and his conservative views on politics and 160 

business are well known. His son Lachlan, who is co-

chair of News Corp and runs the family’s other US-

focused business, Fox Corp, is said to share a similar 

world view. 

But while right-leaning politicians have often aligned 165 

with News Corp on policy, there is a fairly long list of 

left-leaning politicians in the English-speaking world 

who have attempted to curry favour with Rupert 

Murdoch to further their leadership ambitions. The list 

includes former prime minister Paul Keating (who 170 

allowed Murdoch to buy the Herald & Weekly Times in 

the 1980s) and former UK leader Tony Blair (godfather 

to one of Murdoch’s children with Wendi Deng). Blair 

tried to win over News Corp’s UK tabloid The 

Sun before he was elected in 1997). Even Rudd, who 175 

had a long-standing relationship with The Australian’s 

former editor-in-chief Chris Mitchell before entering 

politics, was famously taken by former New York 

Post editor Col Allan to a New York strip club). 

Murdoch papers have swung support behind left-wing 180 

parties: in federal politics, Keating and Rudd as well as 

Bob Hawke. News Corp mastheads have backed former 

premiers Neville Wran and Bob Carr in NSW, Wayne 

Goss in Queensland, and at times, Steve Bracks in 

Victoria. 185 

At times the newspapers have shifted their view and 

have rallied against political leaders. In 2007, after 

backing prime minister John Howard for years, The 

Daily Telegraph splashed with the headline "Sydney 

walks away from PM". 190 

The tables also turned on Rudd, who blames his 

downfall as prime minister on News Corp and the 

Murdochs. Former prime minister Malcolm Turnbull 

also believes he was ousted because he was not "News 

Corp’s man". 195 

Politicians certainly think News Corp has influence. 

Under Hawke and Keating, Murdoch took control of 

two-thirds of the newspaper industry's daily circulation. 

After his election victory, Rudd was so close to Chris 

Mitchell that Mitchell used to sound him out about 200 

journalist hires. 

Rudd told The Sydney Morning Herald and The Age: 

"My job as Labor leader then was try to maximise our 

positive coverage." 

Under Turnbull, media ownership laws were relaxed – 205 

something that News Corp had lobbied for for decades, 

and that allowed for a potential takeover of Network 

Ten (Lachlan Murdoch was a major shareholder until it 

was bought by ViacomCBS). Despite efforts, Rupert 

Murdoch was unsuccessful and News Corp has not 210 

gained much from this change. 

There is some merit to Rudd’s concerns. In some 

instances, News Corp has successfully lobbied the 

government. A compulsory code being created to make 

Google and Facebook pay for the use of news content is 215 

just one example of an issue News Corp lobbied hard 

for. But whether it succeeds will be a test of just how 

influential it is with politicians. 

News Corp has also not been successful with changing 

some federal policy. The one rule that News Corp has 220 

wanted removed for years – anti-siphoning (the 

mandatory requirement for certain sport matches to 

appear on free-to-air television) – has never been 

https://www.smh.com.au/world/tony-blair--godfather-to-murdochs-youngest-children-20110905-1jtvb.html
https://www.smh.com.au/world/tony-blair--godfather-to-murdochs-youngest-children-20110905-1jtvb.html


15 
 

removed. Foxtel, owned by News Corp, wants the laws 

to be relaxed to allow it to be able to run sports matches 225 

exclusively, a move that would gain it subscribers. 

Whether News Corp can overthrow a prime minister 

could also be contested. Newspapers combine news 

reporting with commentary and analysis and this is 

often the sticking point among News Corp’s critics. It is 230 

also one of the driving reasons behind James Murdoch's 

abrupt exit from the board of News Corp’s parent 

company on July 31. 

Wilding says in areas where News Corp owns the only 

major print newspaper, there is an ability to shape 235 

opinion. 

"The element that is often overlooked is the influence of 

the print circulation on the radio sector and the extent to 

which News Corp publications do drive radio agendas," 

Wilding adds. "The fact that there's so many markets in 240 

which there's only a News Corp local publication means 

that they have that added reach via commercial radio. 

Particularly in Adelaide and Brisbane, where there's 

only one daily newspaper … the influence of whoever 

owns that newspaper is enhanced." 245 

But sometimes, no matter what The Australian or The 

Daily Telegraph says, they do not affect outcomes. In 

Queensland and Victoria, Labor leads despite critical 

coverage of Premiers Daniel Andrews and Annastacia 

Palaszczuk. 250 

Influence also requires an audience of all ages. Because 

of the wide range of choice on the internet, younger 

audiences do not tend to read newspapers in the same 

way they may have done decades ago. 

News Corp critics say owning the majority of 255 

Australia’s newspaper industry allows the Murdoch 

family to push their views out into the world, to mislead 

the public and ultimately shift perceptions of politicians 

and issues. However, it doesn’t necessarily follow that 

they are successful in their attempts to influence. 260 

It’s more likely that the influence News Corp wields is 

not from galvanising the public but rather lies with 

politicians seeking approval or trying to appease editors 

with policy changes. 

Wilding argues it’s hard to measure how much 265 

influence News Corp has, but he says the influence of 

media proprietors on public policy is well documented. 

"It’s still very much the case that media owners are 

taken seriously by governments of any political 

persuasion and decisions on media policy have 270 

routinely been made with a view to the potential effects 

for governments and political parties," he says. 

A piece that appeared in this masthead by academic 

Rodney Tiffen, who has written extensively about 

Murdoch, says News Corp gains much of its power from 275 

the enthusiasm of politicians who indulge it. Reviewing 

the evidence, he does have a point. 

 

DOCUMENT 11 

6 Takeaways From The Times’s Investigation Into Rupert Murdoch and His Family 

USING 150 INTERVIEWS ON THREE CONTINENTS, 

THE TIMES DESCRIBES THE MURDOCH FAMILY’S 

ROLE IN DESTABILIZING DEMOCRACY IN NORTH 

AMERICA, EUROPE AND AUSTRALIA. 

The New York Times BY LIAM STACK APRIL 3, 2019 

Rupert Murdoch, the founder of a global media empire that 

includes Fox News, has said he “never asked a prime minister 

for anything.” 

But that empire has given him influence over world affairs in 

a way few private citizens ever have, granting the Murdoch 

family enormous sway over not just the United States, but 

English-speaking countries around the world. 

A six-month investigation by The New York Times covering 

three continents and including more than 150 interviews has 

described how Mr. Murdoch and his feuding sons turned their 

media outlets into right-wing political influence machines 

that have destabilized democracy in North America, Europe 

and Australia. 

Here are some key takeaways from The Times’s investigation 

into the Murdoch family and its role in the illiberal, right-

wing political wave sweeping the globe. 

THE MURDOCH FAMILY SITS AT THE CENTER OF 

GLOBAL UPHEAVAL. 

Fox News has long exerted a gravitational pull on the 

Republican Party in the United States, where it most recently 

amplified the nativist revolt that has fueled the rise of the far 

right and the election of President Trump. 

Mr. Murdoch’s newspaper The Sun spent years demonizing 

the European Union to its readers in Britain, where it helped 

lead the Brexit campaign that persuaded a slim majority of 

voters in a 2016 referendum to endorse pulling out of the bloc. 

Political havoc has reigned in Britain ever since. 

And in Australia, where his hold over the media is most 

extensive, Mr. Murdoch’s outlets pushed for the repeal of the 

country’s carbon tax and helped topple a series of prime 

ministers whose agenda he disliked, including Malcolm 

Turnbull last year. 

At the center of this upheaval sits the Murdoch family, a clan 

whose dysfunction has both shaped and mirrored the global 

tumult of recent years. 

The Times explored those family dynamics and their impact 

on the Murdoch empire, which is on the cusp of succession as 

its 88-year-old patriarch prepares to hand power to the son 

whose politics most resemble his own: Lachlan Murdoch. 

https://www.nytimes.com/by/liam-stack
https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html


16 
 

A key step in that succession has paradoxically been the 

partial dismemberment of the empire, which significantly 

shrunk last month when Mr. Murdoch sold one of his 

companies, the film studio 21st Century Fox, to the Walt 

Disney Company for $71.3 billion. 

The deal turned Mr. Murdoch’s children into billionaires and 

left Lachlan in control of a powerful political weapon: a 

streamlined company, the Fox Corporation, whose most 

potent asset is Fox News. 

MR. MURDOCH NEARLY DIED LAST YEAR, 

MAKING THE SUCCESSION QUESTION AN 

URGENT ONE. 

Succession has been a source of tension in the Murdoch 

family for years, particularly between Mr. Murdoch’s sons 

Lachlan and James. 

His two sons are very different people. James wanted the 

company to become more digitally focused and more 

politically moderate, while Lachlan wanted to lean into the 

reactionary politics of the moment. 

The brothers have spent their lives competing to succeed their 

father, and both men felt as if they had earned the top job. 

When Mr. Murdoch decided to promote Lachlan over James, 

it was Lachlan who delivered the news to James over lunch, 

souring the already poor relationship between the men. 

James briefly quit the company in protest. But he was lured 

back by a carefully crafted compromise that put Lachlan in 

charge but allowed James to save face by maintaining the 

public illusion that he was the heir. 

But all of these succession plans — as well as the lucrative 

Disney deal — were thrown into chaos last year when Mr. 

Murdoch broke his spine and collapsed on a yacht. 

He was rushed to a hospital, and appeared to be so close to 

death that his wife, the model Jerry Hall, summoned his 

children to say their goodbyes. 

Mr. Murdoch survived, but his brush with death only 

highlighted the instability in his family — and at the heart of 

his empire. 

THE MURDOCH EMPIRE HAS BEEN A 

CHEERLEADER FOR THE AMERICAN PRESIDENT 

AND HELPED OVERTHROW AN AUSTRALIAN 

PRIME MINISTER. 

Mr. Murdoch’s media outlets have promoted right-wing 

politics and stoked reactionary populism across the globe in 

recent years. 

During the 2016 campaign, the Fox News host Sean Hannity 

advised the president’s former lawyer, Michael D. Cohen, to 

be on the lookout for ex-girlfriends or former employees of 

Mr. Trump lest they cause him trouble, according to two 

people who know about the interactions (Hannity denies 

offering such advice). Mr. Cohen was later sentenced to three 

years in prison for paying hush money to two women who 

said they had affairs with Mr. Trump. 

The Murdoch empire has also boldly flexed its muscles in 

Australia, which was for many years Lachlan’s domain. 

In Australia, Lachlan expressed disdain for efforts to fight 

climate change and once rebuked the staff at one of his 

family’s newspapers, The Australian, for an editorial in 

support of same-sex marriage (He says through a 

representative that he is in favor of same-sex marriage). He 

also became close to the politician Tony Abbott, whose 2013 

election as prime minister was given an assist by Murdoch 

newspapers. 

The Murdoch family changed Australian politics in 2016 

when it took control of Sky News Australia and imported the 

Fox News model. They quickly introduced a slate of right-

wing opinion shows that often focused on race, immigration 

and climate change. The programming became known as Sky 

After Dark. 

Last year, Mr. Turnbull and his staff accused Rupert and 

Lachlan Murdoch of using their media outlets to help foment 

the intraparty coup that thrust him from office in August. Mr. 

Turnbull, a moderate and longtime nemesis of his friend Mr. 

Abbott, was replaced by the right-wing nationalist Scott 

Morrison. 

The Murdochs have denied any role in Mr. Turnbull’s 

downfall. 

JAMES MURDOCH THOUGHT FOX NEWS WAS 

TOXIC TO THE COMPANY. 

James Murdoch became disillusioned with the family empire 

in the years before Lachlan emerged as heir. He came to see 

Fox News, in particular, as a source of damaging ideological 

baggage that was hobbling the company’s efforts to innovate 

and grow. 

But Lachlan and Rupert did not share that belief. When Roger 

Ailes, the chief executive of Fox News, was ousted in 

2016 amid a sexual harassment scandal, James wanted to 

revamp the network as a less partisan news outlet. He even 

floated the idea of hiring David Rhodes, a CBS executive. 

His proposals went nowhere. Lachlan and Rupert opposed 

any change to what they saw as a winning formula and 

decided to stick with Fox’s incendiary programming. 

But James believed he had seen firsthand the damage that 

outlets like Fox News were doing to the company. 

He was the face of the Murdoch empire in Britain during a 

2010 attempt to take over British Sky Broadcasting, in which 

the company owned a minority stake. 

That bid was blown to pieces by the 2011 phone hacking 

scandal, which forced James and his father to appear before 

Parliament to explain why their employees hacked into the 

voice mail of private citizens, including a dead 13-year-old 

girl. The scandal forced the Murdochs to abandon their bid 

for Sky. 

Five years later, facing pressure from digital rivals like 

Netflix and Amazon, the family made a second bid for Sky. 

James again acted as the empire’s public face. The bid again 

collapsed in a humiliating scandal. 

This time it centered on the culture of Fox News, where 

sexual misconduct allegations and millions of dollars in secret 

settlements led to the departure of Mr. Ailes, the star host Bill 

O’Reilly and Bill Shine, an executive who later went to work 

for President Trump. 

The behavior of Mr. Hannity, who used his show to spread 

conspiracy theories about the death of a Democratic National 

Committee staff member named Seth Rich, also fed concerns 

in Britain over the ethics of the company. 

After months of review by regulators — and scrambling 

inside 21st Century Fox — the British government issued a 

withering rebuke to the Murdochs last year. 

https://www.nytimes.com/2018/12/12/nyregion/michael-cohen-sentence-trump.html
https://www.nytimes.com/2018/12/12/nyregion/michael-cohen-sentence-trump.html
https://www.nytimes.com/2016/07/22/business/media/roger-ailes-fox-news.html
https://www.nytimes.com/2016/07/22/business/media/roger-ailes-fox-news.html


17 
 

Not only did Britain block the company’s bid for Sky, it also 

ruled that no member of the Murdoch family could serve at 

Sky in any capacity, including on its board. At the time, James 

was serving as Sky’s chairman. 

It was a deep humiliation that convinced James once and for 

all that the family empire could not survive its own politics 

and culture. Lachlan instead saw it as validation of his belief 

that James, having failed to acquire Sky once, had been the 

wrong man for the job. 

Either way, by putting a much-needed revenue stream 

permanently outside the family’s grasp, it helped make the 

sale of 21st Century Fox inevitable. 

THE DISNEY DEAL WORSENED A FAMILY RIFT. 

James and Lachlan were bitterly split over the prospect of 

selling 21st Century Fox to Disney. James pushed hard for the 

deal, which was completed last month, and Lachlan fiercely 

opposed it. 

Lachlan vociferously opposed the deal because it 

substantially shrank the company he returned from Australia 

to one day lead, people closer to his brother said. He felt so 

strongly that at one point he warned his father he would stop 

speaking to him if he continued to pursue the deal. Mr. 

Murdoch ignored that threat. (Lachlan denied making the 

threat.) 

Lachlan’s opposition was also fueled in part by his suspicion 

that his brother’s judgment had been clouded by personal 

ambition, people closer to Lachlan said. He thought James 

was willing to sell 21st Century Fox for less than it was worth 

because he wanted the deal to include a job for himself at 

Disney. 

The deal transformed Disney into a media colossus, and a job 

there might have enabled James to position himself as a 

successor to its chief executive, Robert A. Iger. It would also 

let him escape the family company, its political baggage and 

the prospect of working for Lachlan. 

The two brothers clashed over everything. When James 

wanted to respond to President Trump’s 2017 travel ban with 

a statement reassuring their company’s Muslim employees, 

Lachlan strenuously resisted. When James bought their 

father’s Beverly Hills mansion for $30 million, Lachlan, who 

had also wanted the house, got so upset that their father gave 

him some of its antique furniture. James thought he had 

bought that, too. 

During the Disney negotiations, Mr. Murdoch grew 

concerned enough that James’s ambitions might interfere 

with the deal that he decided to assure Mr. Iger that it was not 

conditional upon Disney’s hiring his son. In the end, the sale 

went through, but James did not get a job. Today, the two 

brothers are barely on speaking terms. 

THREE OF THE MURDOCH CHILDREN WANTED 

OUT, AND LACHLAN MIGHT TOO. 

After the Disney deal, the commitment of Mr. Murdoch’s 

children to what remains of his media empire has been called 

into question. 

The Disney deal made all of them an enormous amount of 

money: Mr. Murdoch received $4 billion and his children 

received $2 billion each. As executives at 21st Century Fox, 

Lachlan and James got an additional $20 million in Disney 

stock plus golden parachutes worth $70 million each. 

Mr. Murdoch had structured his companies, 21st Century Fox 

and News Corporation, so that the Murdoch Family Trust 

held a controlling interest in them. He held half of the trust’s 

eight votes, and the remaining four were divided up among 

his four adult children. They were barred from selling those 

shares to outsiders. 

James struck out on his own at the end of 2018. To make a 

more complete break with the company, he and his sisters 

Elisabeth and Prudence offered to sell their shares to Lachlan. 

Mr. Murdoch embraced the idea and urged Lachlan to buy out 

his siblings. Then father and son would own the company 

together. 

Bankers drew up documents to execute the sale, but Lachlan 

backed out; he said that it was not financially doable, though 

the decision raised questions about his commitment to the 

company. 

People close to James said they believed Lachlan was not sure 

he wanted to stay at the company after the Disney deal was 

complete. They said he might even want to go back to 

Australia. 

 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/se

p/22/rupert-murdoch-legacy-power-blame-elite-fox-

donald-trump-russell-brand 


