
KH Spé Anglais – Civi Saclay Selection 4 on Media in the digital age  Jan 2024 

 

Mainstream and social media in Brexit campaign 
 

 

Did the Mail and Sun help swing the UK towards Brexit? 
 

Years of campaigning by UK newspapers have paid off – but debate rages over whether they reflect or influence public 

views 

  

Jane Martison, The Guardian, Fri 24 Jun 2016  

 

 
 

    

Was it the Sun wot won it?* In a text less than an 

hour after the victory for leave was declared, Sun 

editor Tony Gallagher** told the Guardian: “So 

much for the waning power of the print media.” 

    The Sun, which came out last week with a union 

jack-draped front cover urging its readers to 

“BeLeave in Britain” and at 6am on Friday published 

“See EU later”, did not rise against the EU alone. 

British newspapers were overwhelmingly in favour 

of Brexit, with the Mail, Telegraph, Express and 

Star accounting for four times as many readers and 

anti-EU stories as their pro-remain rivals. “If you 

believe in Britain, vote leave,” urged the Mail on 

Wednesday, lambasting the “lies” and “greedy 

elites” of a “broken, dying Europe” on its front page. 

     Such headlines were not just the hallmark of an 

increasingly bitter referendum campaign – with its 

relentless focus on anti-immigration stories – but 

came after years of anti-EU reporting in most of the 

British press. 

     In February, the Mail front page asked simply 

“Who will speak for England?”, highlighting the 

causes of independence and nationhood that have so 

helped the leave campaign. As the UK considers the 

far-reaching consequences of leaving the EU, it 

seems as good a moment as any to consider who has 

now spoken for England – the people alone or a 

Eurosceptic press that has campaigned against 

Brussels for decades. 

     In recent weeks, as the polls got closer, the desire 

to highlight what newspapers considered the worst 

excesses of the EU’s freedom of movement laws led 

to some horrible errors. The Mail was forced to run 

a correction to a front page story that claimed that a 

group of migrants were from Europe when video 

footage showed members of the group, which 

included three children, say they are from Iraq and 

Kuwait. Other papers, including the Sun, reported 

the same story. 

     Like most pro-leave politicians, the editors of 

these newspapers say they have simply reflected the 

fears of the British electorate, fears that were largely 

ignored by the “establishment” made up of 

politicians and other papers such as the Guardian and 

the Financial Times. 

This argument - that the “liberal elite” professed 

expertise but were out of touch with real people – 

was made not just by newspaper editorials but by 

Ukip leader Nigel Farage. As another tabloid editor 

said: “If you’d listened to Twitter or Facebook there 

would have been a massive vote for In.” 

https://www.theguardian.com/politics/live/2016/jun/23/eu-referendum-result-live-counting-leave-remain-brain-in-europe
https://www.theguardian.com/politics/live/2016/jun/23/eu-referendum-result-live-counting-leave-remain-brain-in-europe
https://www.theguardian.com/politics/live/2016/jun/23/eu-referendum-result-live-counting-leave-remain-brain-in-europe
https://www.theguardian.com/politics/eu-referendum
https://www.theguardian.com/media/2016/jun/17/daily-mail-publishes-correction-story-migrants-from-europe
https://www.theguardian.com/media/2016/jun/17/daily-mail-publishes-correction-story-migrants-from-europe
https://www.theguardian.com/media/2016/jun/17/daily-mail-publishes-correction-story-migrants-from-europe
https://www.theguardian.com/media/2016/jun/17/daily-mail-publishes-correction-story-migrants-from-europe
https://www.theguardian.com/media/2016/jun/17/daily-mail-publishes-correction-story-migrants-from-europe


 
The Daily Mail corrected its front-page story 

claiming that migrants had said they were from 

Europe Photograph: Associated Newspapers 

     In an interview earlier this week, Mail Online 

publisher Martin Clarke shrugged off the confusion 

of the Middle East with Europe by saying the 

migrants “were in the back of a van illegally” and 

“did come from somewhere via somewhere”. When 

asked whether the Mail, in years of reporting about 

the “hordes” of migrants and full-up Britain, had 

stoked the fears, he said: “We’ve reported people’s 

very legitimate fears over immigration. We don’t 

stoke the fears. The fears are there.” 

    The debate over whether newspapers reflect views 

or influence votes has raged since long before the 

Sun claimed it was responsible for the unexpected 

Conservative general election victory of 1992. 

Perhaps tellingly, this was also the last time a general 

election vote was as high as Thursday’s 72% turnout. 

    Since the early 1990s, newspapers have suffered 

from the rise of the internet and social media giants 

such as Facebook and Google. In 1990, when the 

Sun first called for a referendum its circulation was 

closer to 4m; today it sells less than half that total. 

Other anti-EU tabloids have fared even less well – 

although the Mail, with 13.9m online users as well 

as 1.4m print buyers can claim to have increased its 

reach and power in that time. 

     Surveys show that the British people trust the 

papers less than their European counterparts. As 

recently as September one showed that 73% of 

people in the UK “do not tend to trust” the printed 

press – the highest figure among all EU member 

states and a staggering 23% higher than the EU 

average. 

     And yet there is evidence that, despite such 

declining readerships and lack of trust, the press still 

sets the agenda. Where the newspapers lead on 

issues, far more trusted broadcasters follow. The 

latest research from Loughborough University’s 

centre for research in communication and culture 

found that issues which dominated the press also led 

the television news. While this is partly due to the 

campaign itself, analysis shows that the number of 

stories about immigration continued unabated in the 

last three weeks of the election while those about the 

economy declined. 

“The media has more influence in telling people 

what to think about than telling them what to think” 

said David Deacon, Loughborough’s professor of 

communication and media analysis. 

      Since the start of the year there have been more 

than 30 splashes about migrants in the Mail and the 

Express and 15 in the Sun, according to research by 

Liz Gerard, a former Times night editor. 

      There is some evidence that a stream of reports 

of the “bent banana” type have misled the electorate 

about the power of the EU. Research by the 

independent UK Electoral Commission in 2013 

found “low levels of contextual understanding of the 

EU, with some participants having no knowledge of 

the European Union, or the status of UK membership 

of the EU, at all”. Few Brits knew whether the Swiss 

were fellow EU members or that a draft memo in 

Brussels would not automatically become British 

law. 

      Faced with newspaper outrage over plans to 

change the name of Bombay mix to Mumbai mix or 

ban prawn cocktail crisps the EU set up a Euromyths 

website, which offers officials in Brussels a chance 

to rebut media stories. The latest of about 650 reports 

to date claims that the Express’s “EU £2,600 tax 

bombshell” story was completely wrong. However, 

it is not clear how many people out of the Express’s 

circulation 410,000 read the rebuttal. 

Giving evidence to the Leveson inquiry*** in 2012, 

Rupert Murdoch described the “Sun wot won it” 

headline as “tasteless and wrong” and reported 

giving the then Sun editor Kelvin MacKenzie “a hell 

of a bollocking”. 

     Whether Murdoch did or not, he seems more 

likely to be giving the current Sun editor a bottle of 

champagne than a bollocking today. 

 

*Tony Gallagher (born 2 November 1963) is a 

British newspaper editor. He has been editor of The 

Times since 2022. 

He was editor of The Daily Telegraph and joint 

deputy editor of the Daily Mail, before being 

appointed editor of The Sun in 2015. 
** "It's The Sun Wot Won It" was the headline that 

appeared on the front page of United Kingdom 

newspaper The Sun on 11 April 1992. It is regularly 

cited in debates on the influence of the press over 

https://www.theguardian.com/media/2016/jun/21/mail-online-immigration-martin-clarke-daily-mail-eu-referendum
http://www.electoralcommission.org.uk/__data/assets/pdf_file/0005/163283/GfK-NOP_EU20Referendum20Question20Testing20Research20Report-WEB.pdf
https://www.theguardian.com/international
https://www.theguardian.com/international
http://blogs.ec.europa.eu/ECintheUK/category/euromyths/
http://blogs.ec.europa.eu/ECintheUK/category/euromyths/
http://blogs.ec.europa.eu/ECintheUK/category/euromyths/
http://blogs.ec.europa.eu/ECintheUK/category/euromyths/
https://en.wikipedia.org/wiki/Leveson_Inquiry
https://en.wikipedia.org/wiki/Kelvin_MacKenzie
https://en.wikipedia.org/wiki/Bollocking


politicians and election results and has since 

become a British political catchphrase. 

 

*** The Leveson Inquiry was a judicial public inquiry 

into the culture, practices and ethics of the British press 

following the News International phone hacking 

scandal, chaired by Lord Justice Leveson, who was 

appointed in July 2011. 

 A series of public hearings were held throughout 2011 

and 2012. The Inquiry published the Leveson Report in 

November 2012, which reviewed the general culture 

and ethics of the British media, and made 

recommendations for a new, independent, body to 

replace the existing Press Complaints Commission, 

which would have to be recognised by the state 

through new laws.  

Prime Minister David Cameron, under whose direction 

the inquiry had been established, said that he 

welcomed many of the findings, but declined to enact 

the requisite legislation. Part 2 of the inquiry was to be 

delayed until after criminal prosecutions regarding 

events at the News of the World, but the Conservative 

Party's 2017 manifesto stated that the second part of 

the inquiry would be dropped entirely, and this was 

confirmed by Culture Secretary Matt Hancock in a 

statement to the House of Commons on 1 March 2018. 

 

 

 

 

 

UK Media: Who Owns Who? 

An explainer from A News Education, Lily Meckel, Oct 29, 2021 
 

A News Education is a non-profit organisation on a mission to engage young people with media literacy. In a climate 

of fake news, biased reporting and sanitised history lessons, we want to provide young people with the tools they need 

to read and (actually) understand the news. 

Media ownership is increasingly becoming concentrated in the hands of few, which has been exacerbated by the 

COVID-19 pandemic. A report by the Media Reform Coalition found that in 2021 90% of national newspapers in the 

UK were owned by only three companies.  

So, what does media ownership in the UK look like? What impact does this have on media pluralism and public 

opinion? Here’s a summary of who owns who, and what this means for the British media landscape. 

What is media pluralism and why does it matter? 

Media pluralism is a central principle to the functioning of a democracy. It means having multiple voices and opinions 

represented by different outlets. How does this relate to media ownership you might ask? Well, the more concentrated 

ownership is, in other words, the more outlets are owned by fewer companies, the less diversity there is in what 

messages are being spread and which voices are being heard. Given that the ownership of the UK’s media has become 

more concentrated, it poses a threat to the diversity of opinions that are represented and has the potential to create 

monopolies that can single-handedly sway public opinion. According to the EU’s Media Pluralism Monitor, the risk of 

news media concentration in the UK is very high at 70%, a trend also seen in other parts of Europe, such as Spain, 

Finland, and some parts of Eastern Europe. 

So, who owns who? 

Whilst there are still plenty of public broadcasters, which are meant to serve the public rather than commercial 

interests, including BBC, Channel 4, and more, a lot of media outlets are being privatised, often bought by large media 

conglomerates. In the last year, many corporations have taken over smaller media outlets, with no intervention from 

the relevant authorities. Here is an overview of the media landscape in the UK today:  

National Newspapers 

https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://cmpf.eui.eu/mpm-2020-interactive/


DMG Media: DMG Media, a subsidiary of the multinational company Daily Mail and General Trust (DMGT), owns 

the Daily Mail, Metro, The Mail on Sunday and i News as well as their respective websites, accounting for 38.26% of 

weekly newspaper circulation, the most of any company. 

News UK: News UK comes second in its share of weekly newspaper circulation with 32.16%. The Sun, The Times, 

and The Sunday Times are amongst their publications. News UK belongs to News Corp, which used to be part of 

Rupert Murdoch’s media empire News Corporation. This company has ventured into radio stations, and television 

channels as well. 

Reach: Coming third with 19.42%, Reach owns the Daily and Sunday Mirror, the Sunday People, the Daily and 

Sunday Express and the Daily and Sunday Star newspapers, amongst others.  

Local Newspapers 

Newsquest: Newsquest owns 23.2%, which is around one-fifth of local newspapers in the UK, thereby leading the top 

three companies. 

Reach Plc: Reach doesn’t only own national newspapers, it owns 20.7% of local newspapers, so also around a fifth of 

the market.  

JPI Media: Coming third in the highest share of local titles, JPI Media has an 18.0% share, again one-fifth of the 

market. These top three dominate the market, accounting for a total of 61.9% of local news across the UK.  

Besides these three companies, three others, Tindle Newspapers, Archant and Cliffe media have a share of around 7% 

of the local newspaper market, and the remaining 50 publishers together own less than one fifth, 16.3% to be exact, 

showing the stark contrast in ownership. 

Effects of concentrated media ownership in the UK 

The increasingly concentrated newspaper ownership has greatly influenced UK politics and public opinion. The 

monopolisation of the local newspaper industry has decreased the prevalence of ‘public interest journalism’, meaning 

the news is not as informative to the community as it used to be, which includes coverage of local elections. 

Additionally, the digitalisation of information has made it harder for smaller publishers to stay in business, forcing 

them to shut down or be bought out. All these issues have been exacerbated by the pandemic. 

 

Concentrated ownership has also impacted the UK’s political trajectory. Rupert Murdoch, the media mogul who owns 

News UK, including the most widely circulated newspaper The Sun, was accused of meddling in UK politics* by 

consistently supporting Brexit before the referendum in the biggest publications he owns. This is an example of how 

fewer owners can influence opinions and outcomes.  

Whilst there are entities responsible for regulation, such as Ofcom, the Independent Press Standards Organisation 

(IPSO), and the Independent Monitor on the Press (IMPRESS), there needs to be stronger and more frequent 

regulation of media concentration. Ensuring BBC and other public broadcasting outlets receive enough funding to 

compete with privatised media and setting limits to ownership shares need to be considered for a balanced media 

landscape. What is sure, is that action needs to be taken to limit media concentration for the preservation of a healthy 

and pluralistic democracy.

  

*Much more to come on the Murdoch Empire 

https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html 

https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/murdoch-family-investigation.html 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/924325/Plum_DCMS_press_sector_dynamics_-_Final_Report_v4.pdf
https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html
https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html
https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/murdoch-family-investigation.html


 

Quick Guide - How the Cambridge Analytica story unfolded 

   > In December 2016, while researching the US presidential election, Carole Cadwalladr came across data analytics 
company Cambridge Analytica, whose secretive manner and chequered track record belied its bland, academic-
sounding name. 
   Her initial investigations uncovered the role of US billionaire Robert Mercer in the US election campaign: his 
strategic “war” on mainstream media and his political campaign funding, some apparently linked to Brexit. 
   > She found the first indications that Cambridge Analytica might have used data processing methods that breached 
the Data Protection Act. That article prompted Britain’s Electoral Commission and the Information Commissioner’s 
Office to launch investigations whose remits include Cambridge Analytica’s use of data and its possible links to the 
EU referendum. These investigations are continuing, as is a wider ICO inquiry into the use of data in politics. 
   >While chasing the details and ramifications of complex manipulation of both data and funding law, Cadwalladr 
came under increasing attacks, both online and professionally, from key players. 
    The Leave.EU campaign tweeted a doctored video that showed her being violently assaulted, and the Russian 
embassy wrote to the Observer to complain that her reporting was a “textbook example of bad journalism”. 
 
   > But the growing profile of her reports also gave whistleblowers confidence that they could trust her to not only 
understand their stories, but retell them clearly for a wide audience. 
   Her network of sources and contacts grew to include not only former employees who regretted their work but 
academics, lawyers and others concerned about the impact on democracy of tactics employed by Cambridge 
Analytica and associates. 
    Cambridge Analytica is now the subject of special prosecutor Robert Mueller’s probing of the company’s role in 
Donald Trump’s presidential election campaign. Investigations in the UK remain live. 

 

Explainer- - The Cambridge Analytica files: the story so far 

What is the company accused of, how is Facebook involved and what is the Brexit link? 

Patrick Greenfield, The Guardian, Mon 26 Mar 2018  

https://www.theguardian.com/news/2018/mar/26/the-cambridge-analytica-files-the-story-so-far 

What are the allegations against Cambridge Analytica? 

The data analytics firm used personal information harvested from more than 50 million Facebook profiles without 

permission to build a system that could target US voters with personalised political advertisements based on their 

psychological profile, according to Christopher Wylie, a former Cambridge Analytica contractor who helped build the 

algorithm. Employees of Cambridge Analytica, including the suspended CEO Alexander Nix, were also 

filmed boasting of using manufactured sex scandals, fake news and dirty tricks to swing elections around the world. 

The social media company has received a number of warnings about its data security policies in recent years and had 

known about the Cambridge Analytica data breach since 2015, but only suspended the firm and the Cambridge 

university researcher who harvested user data from Facebook earlier this month. A former Facebook manager has 

warned that hundreds of millions of users are likely to have had their private information used by private companies in 

the same way. On Sunday, Facebook ran adverts in several major UK and US newspapers apologising for the data 

breach, and said it was investigating other applications that had access to large amounts of user data. 

What has been the reaction to the scandal? 

Investigators from Britain’s data watchdog raided Cambridge Analytica’s London offices over Friday night, and the 

main consumer protection body in the US is reported to have opened an investigation into whether Facebook has 

violated privacy agreements. Billions of dollars have been wiped off Facebook’s stock market valuation this week as a 

growing #DeleteFacebook movement and regulatory fears have spooked investors. 

What is the Brexit link? 

During the Brexit referendum, a digital services firm linked to Cambridge Analytica received a £625,000 payment 

from a pro-Brexit campaign organisation which had been given the money by Vote Leave, potentially violating 

https://www.theguardian.com/tone/explainers
https://www.theguardian.com/profile/patrick-greenfield
https://www.theguardian.com/news/2018/mar/17/cambridge-analytica-facebook-influence-us-election
https://www.theguardian.com/news/2018/mar/17/cambridge-analytica-facebook-influence-us-election
https://www.theguardian.com/uk-news/2018/mar/19/cambridge-analytica-execs-boast-dirty-tricks-honey-traps-elections
https://www.theguardian.com/news/2018/mar/20/facebook-data-cambridge-analytica-sandy-parakilas
https://www.theguardian.com/news/2018/mar/20/facebook-data-cambridge-analytica-sandy-parakilas
https://www.theguardian.com/news/2018/mar/23/judge-grants-search-warrant-for-cambridge-analyticas-offices
https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/23/elon-musk-delete-facebook-spacex-tesla-mark-zuckerberg
https://www.theguardian.com/politics/2018/mar/24/brexit-whistleblower-cambridge-analytica-beleave-vote-leave-shahmir-sanni
https://www.theguardian.com/politics/2018/mar/24/brexit-whistleblower-cambridge-analytica-beleave-vote-leave-shahmir-sanni


referendum spending rules. Shahmir Sanni, a pro-Brexit whistleblower, told the Observer newspaper that he had 

passed evidence supporting his claims to the police and the Electoral Commission. 

Separately, around £3.4m was spent by different Brexit Leave campaigns with Canadian data firm AggregateIQ 

during the run up to the EU referendum, including £2.7m by the official Vote Leave campaign (40% of their total 

budget). Christopher Wylie says he played a role in setting up AIQ in 2013, around same time he worked 

for Cambridge Analytica. AIQ have say they have never entered into a contract with Cambridge Analytica and had no 

communications with them during the referendum campaign. 

Why is the Electoral Commission involved? 

British electoral law forbids co-ordination between different campaign groups, which must all comply with strict 

spending limits. If they plan tactics or co-ordinate together, the organisations must share a cap on spending. 

Sanni has alleged that key figures in the Vote Leave campaign may have violated referendum spending rules and then 

attempted to destroy evidence. According to him, the £625,000 donation Vote Leave made to a pro-Brexit youth 

campaign group, who then spent the money on digital campaigning services with a Cambridge Analytica-linked firm, 

was not a genuine donation. Sanni also alleges that when the commission opened an investigation into Vote Leave last 

March, key Vote Leave figures tried to hide the possible co-ordination by removing themselves from the Google drive 

both campaign groups shared. 

 

 

 

https://www.theguardian.com/uk-news/2018/mar/24/brexit-whistleblower-shahmir-sanni-interview-vote-leave-cambridge-analytica
https://www.theguardian.com/uk-news/cambridge-analytica


COMPLEMENT - Brexit and the Failure of Journalism 

 

Poor coverage of Britain’s withdrawal from the European Union risks creating a democratic deficit and storing up resentment 

for the future. 

By Helen Lewis, The Atlantic, OCTOBER 24, 2019 

Three words encapsulate the British media’s collective 

failure to report on the country’s withdrawal from the 

European Union: Get Brexit done. 

It was the official slogan of this year’s Conservative 

Party conference, that odd gathering of lobbyists, 

politicians, and party faithful that takes place every 

autumn. And unlike any other party-conference 

slogan I can remember, it resonated. In the past few 

weeks, several otherwise normal-seeming people have 

said it to me, unprompted: Me thing is, we just need to 

get Brexit done. 

Here’s the problem: The slogan is meaningless. As my 

colleague Tom McTague has pointed out, Brexit is 

forever. If and when a deal setting out the terms of 

Britain’s departure from the EU is passed by 

Parliament, the argument simply moves on to their 

future relationship. That will involve interminable 

discussions. After all, which is trickier—agreeing to 

divorce, or splitting up shared assets and arranging 

custody of the children? Additionally, whenever post-

Brexit Britain makes trade deals on its own, it will face 

pressure to change its laws and regulations to 

accommodate the demands of its trading partners. 

That might include lowering product standards, such 

as accepting the U.S.’s infamous chlorinated chicken, or 

offering preferential treatment on visas to countries 

such as India. 

So why has “Get Brexit done” gained such traction? 

Because of an unspoken pact between politicians and 

the media over the framing of the process. It has been 

presented as a tense drama that will lead to a 

satisfying end-of-season finale—a series of “knife-edge 

votes” that will eventually deliver a deal, at which 

point Britain can revert to its pre-2016 reality of 

ceasing to care much about the existence of the EU. 

That approach turns everything into a high- stakes 

drama, which makes sense on a daily basis for hard-

pressed editors— Brexit is undeniably complex, its 

details can be boring, and journalists are also covering 

an array of other important stories. But when the 

volume stays turned up to 11, month after month, 

most viewers feel the urge to change the  channel. 

There are also partisan reasons for the persistence of 

this “crunch vote” framing. The biggest and loudest 

voices among Britain’s still-powerful printed press 

supported Brexit. For these newspapers—the Daily 

Mail, Me Sunday Times, and Me Daily Telegraph 

among them—as well as their readers and Brexiteers 

generally, the intractable nature of the negotiations 

has increased their fears that Brexit could slip away, 

that Britain could become stuck in an endless 

transition, or that a second referendum could 

overturn the 2016 result. Creating momentum 

toward the exit is an effective counterpoint to these 

tendencies. 

In the House of Commons on Tuesday, Prime Minister 

Boris Johnson’s new Brexit deal passed the second of 

the three readings needed to enshrine it in law. 

Immediately afterward, however, a majority of 

lawmakers voted against the government’s rushed 

timetable for all further scrutiny of its details. 

Johnson has now asked the EU for an extension 

beyond October 31, when the U.K. was due to leave. 

As has now become common in British journalism, an 

anonymous “Number 10 source” quote was issued to 

journalists, fulminating against this turn of events. 

“Today Parliament blew its last chance,” it read. “This 

Parliament is totally broken.” 

Except Parliament has not blown its last chance. The 

legislation is merely paused, despite empty 

government threats to scrap it entirely. (“Boris 

Johnson to Pull Brexit Bill If Timetable Not 

Approved,” read the headline on the BBC’s credulous 

story.) It is entirely possible that the deal could be 

approved, when Parliament feels it has had enough 

time to review the details. The government had 

offered it only three days to unpick the implications of 

a 115- page bill. 

This is democracy functioning as it should: ensuring 

that big decisions are taken only after due 

consideration. Yet the implication of several recent 

newspaper front pages has been not only that 

Parliament must make the “right” decision—but that 

it must be made right now, because any delay is 

antidemocratic. In this climate, it is easy to lose sight 

of the fact that the October 31 deadline was always 



arbitrary. (The EU is undoubtedly tired of Britain’s long 

uncoupling, but it still appears to prefer extensions to 

a No Deal scenario.) Meeting the October deadline 

was a political choice. So was triggering the Article 50 

process, which brought with it a two-year countdown 

to Britain’s exit, in March 2017. 

The idea of a ticking clock has proved an extremely 

powerful weapon for advocates of Brexit. It has shaped 

the conversation even among broadcasters, which 

have a legal duty to be impartial. At a special 

Saturday sitting, Parliament voted to give itself a 

greater ability to block No Deal, at which point the 

government chose not to contest its main motion, 

which sought general approval for Johnson’s Brexit 

agreement. Sky News then sent a news alert reading: 

“Did your MP scupper Brexit deal vote [sic]?” It was a 

leading question, playing into the narrative that any 

delay to Brexit is equivalent to sabotage. The “Brexit 

deal vote” returned to Parliament three days later. 

(Sky’s online headline, which was the same as the news 

alert, was later changed because it “fell short of Sky 

News’ editorial standards.”) 

That is not an isolated example. This weekend saw a 

perfect execution of the Number 10 strategy to 

encourage the media to adopt its framing of Brexit. 

Having failed to pass his deal, Johnson was legally 

obliged by an earlier piece of legislation to send a letter 

to the EU requesting more time before Britain’s exit. 

He had long claimed he would rather be “dead in a 

ditch” than do this. And yet, by law, he had to do it. So 

late on Saturday night, Number 10“sources” told 

leading broadcasters and Sunday-newspaper 

journalists that Johnson had in fact sent three letters, 

one of which restated his desire to leave on October 

31, and had not signed the letter he was legally 

obliged to send— as if that affected its validity. In one 

final flourish, at least two journalists were briefed that 

Johnson was willing to go to court over his actions. 

Of course, this legal showdown—with a martyred 

prime minister facing those who would dare to 

obstruct “the will of the people”—never happened, 

for the simple reason that the lack of signature was 

irrelevant; with or without it, the letter was an official 

communication. Johnson’s actions therefore complied 

perfectly with what he was legally required to do. 

The president of the European Council, Donald Tusk, 

confirmed that fact when he soberly tweeted: “The 

extension request has just arrived. I will now start 

consulting EU leaders on how to react.” 

Still, the strategy worked, as far as British media 

management went: Me Sunday Telegraph’s front-

page headline was “Johnson Refuses to Sign Brexit 

Delay Letter.” Me Sunday Times went with “Boris Fights 

‘Brexit Wreckers’ With Three Defiant Letters to the 

EU.” From their tone, you would think that Johnson 

had tattooed SCRZw voU, BRUSSZLS on a bulldog and 

thrown it out of a Spitfire over the European 

Parliament. 

The past week has also seen another common bias: a 

preference for “horse-race journalism”—who’s ahead, 

who’s behind, what are the odds of each possible 

outcome—over interrogations of policy. The BBC 

produces an enormous amount of political coverage, 

including podcasts, online articles, radio packages, 

and nerdy television programs such as Newsnight and 

Politics Live. (I often take part in these programs.) But 

its flagship offerings are its evening news bulletins, 

“the Six” and “the Ten.” Watching the Six on Friday, two 

days after Johnson’s new deal was revealed, I was 

struck by how much attention was paid to whether it 

would pass the Commons, with slick graphics about 

likely rebels, and how little attention was paid to its 

contents. The whole section totting up the 

parliamentary numbers was, to be blunt, a complete 

waste of time—the vote was effectively abandoned. 

As a publicly funded broadcaster, the BBC is 

undoubtedly nervous: For years it has been the focus 

of right-wing attacks about the license fee—the 

annual payment from households that funds it—and 

more recently, it has also come under pressure from 

the left for its alleged bias against the Labour leader, 

Jeremy Corbyn. By making judgments about Brexit, it 

risks angering one side or the other. Already under 

attack from both the right and the left, and 

perpetually worried about its long-term funding 

arrangements, asking “What happens next?” or “Will 

this vote pass?” is a lot less fraught for the BBC than 

analyzing whether the assertions made by politicians 

are true. It looks like neutrality, when it is really 

favoring the side making large, unsubstantiated 

claims. 

But by providing so little context to the vote, the 

bulletin failed to make sense of the numbers in that 

slick graphic. Johnson’s deal lost the support of the 

Democratic Unionist Party in Northern Ireland 

because it puts a customs and regulatory border in the 

Irish Sea (whatever the government might claim). It 

could never have attracted the support of Labour, the 



main opposition party, because reassurances that 

workers’ rights will not be eroded by Brexit are now not 

in the (legally binding) withdrawal agreement, but 

in the (debatable) political declaration. Without the 

substance, the horse race doesn’t make sense. 

The fake countdown, the straightforward pro-

government partisanship of some papers, the horse 

race—all these failures of coverage risk creating a real 

democratic deficit, and storing up resentment for 

the future, even among those who voted to leave the 

EU. The veteran pro-European lawmaker Ken Clarke 

once compared Brexit to the Iraq War, suggesting that 

if it worked out badly, then voters would forget they 

had supported it at the time. There are other parallels: 

That war was mounted in a needless hurry, which left 

little time for scrutiny either of the evidence for 

invasion or the plan for its prosecution. Then, as 

now, the role of a “patriot” was to accept the 

government’s line; anyone who questioned it risked 

being branded a “traitor.” 

In the case of Johnson’s new deal, there is as little 

evidence that it will improve Britain’s prospects as 

there was that Saddam Hussein had weapons of mass 

destruction. The government has repeatedly 

refused to publish a new economic-impact 

assessment, even though Johnson has brought back a 

much “harder” deal than his predecessor, one that 

suggests Britain and Europe will have a more distant 

(and more competitive) relationship in the future. 

His chancellor, Sajid Javid, has insisted that there is 

no need to conduct a new analysis, and under the 

government’s hasty timetable, there was also no time. 

The government’s previous assessment suggested that 

using a basic free-trade agreement as the basis for EU 

withdrawal would shrink the economy 4.9 to 6.7 

percent over the long term. 

If that happens, and jobs are lost and Britain becomes 

poorer, there will be little sympathy for the idea that 

Britain simply had to “Get Brexit done.” Instead the 

question might well be: Why didn’t politicians, and 

the journalists who cover them, also care about 

getting Brexit right? 

 


