
 

 

 

Durée : 3 heures 

 

Synthèse en 400 mots ± 10% 

 

***** 

Rédigez en anglais et en 400 mots (±10%) une synthèse des documents proposés, qui devra 

obligatoirement comporter un titre. 

 

Indiquez avec précision, à la fin du travail, le nombre de mots utilisés (titre inclus). Vous aurez soin 

d'en faciliter la vérification en mettant un trait vertical au crayon tous les 50 mots. 

 

Vous attacherez la plus grande importance à la clarté, à la précision et à la concision de la rédaction.  

 

N’oubliez pas de sauter des lignes.  

 

Concernant la présentation du corpus dans l'introduction, vous n'indiquerez que la source et la date 

de chaque document. Vous pourrez ensuite, dans le corps de la synthèse, faire référence à ces 

documents par «doc.1 », « doc. 2 », etc. 

***** 

L’ordre dans lequel se présentent les documents est aléatoire. 

 

L’usage de tout système électronique ou informatique est interdit dans cette épreuve. 
 

 
 

Document 1: Journal declines to retract fish research paper despite fraud finding 

Adapted from Science, February 2023 

 

The Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences says it will not retract a paper on anemone 

fish behavior even though a lengthy university investigation found it was made up. 

 

An independent investigative panel at the University of Delaware (UD) concluded last year in a draft 

report that “discrepancies and issues” with the 2016 study “constitute fabrication.” But the journal said in 
an editor’s note on 1 February that its own investigation did not turn up enough evidence of fraud, in part 

because a correction by the authors had solved the paper’s key problem. 

 

Fish physiologist Timothy Clark of Deakin University, part of an international group of whistleblowers 

that found problems with the paper, calls the decision “infuriating.” 

 

The paper, authored by marine ecologists Danielle Dixson of UD and Anna Scott of Southern Cross 

University in Australia, is one of 22 studies published between 2008 and 2018 that Clark and his fellow 
whistleblowers have claimed are fraudulent. The complaint focused in particular on Dixson and Philip 

Munday, Dixson’s Ph.D. supervisor at James Cook University in Australia. Both have denied wrongdoing. 

 

An independent panel at UD that investigated Dixson’s work was “struck by a serial pattern of sloppiness, 

poor recordkeeping, copying and pasting within spreadsheets, [and] errors within many papers under 

investigation,” according to a heavily redacted draft report obtained by Science. It also concluded that 

several papers involved research misconduct. UD said it has asked journals to retract three papers. 

 

https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspb.2023.0116
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspb.2023.0116
https://www.science.org/content/article/does-ocean-acidification-alter-fish-behavior-fraud-allegations-create-sea-doubt
https://www.science.org/content/article/star-marine-ecologist-committed-misconduct-university-says


For one of those, published in Science in 2016, Dixson did not have enough time to carry out the massive 

number of experiments described in the paper, the panel wrote, and an Excel file purportedly containing 

the study’s raw data contained more than 100 inexplicable duplications that showed it could not be 
real. Science retracted the paper in August 2022.  

 

The Proceedings B paper suffered from similar timeline issues, according to the panel. The paper’s 

conclusion—that anemone fish can “smell” whether coral reefs are bleached or healthy—was based on a 

series of experiments in which fish are placed in a laboratory apparatus called a choice flume that forces 

them to decide which direction to swim.   

 

Dixson collected the data for the study, which involved some 1800 individual trials, each 9 minutes long, 
according to the draft report. If she used a single flume, completing the trials would have taken 22 12-

hour days. But the paper said the experiments ran from 12 to 24 October 2014, a period of just 13 days. 

Scott and Dixson posted a correction to the paper in July 2022, in which they said the experiments actually 

took place over 33 days, between 5 October and 7 November 2014. 

 

One of the whistleblowers, Josefin Sundin of the Swedish University of Agricultural Sciences, says the 

journal appears to have been too credulous in running the correction. “Why would anyone run an 

experiment for 33 days but by mistake write the methods and data as if it was conducted during 12 days?” 
she asks. “That is a very large discrepancy.” 

 

Along with the correction, Dixson and Scott also uploaded the raw data for the study, which had been 

missing even though the paper stated it was available online. That data set “raised a second set of issues,” 

according to the editor’s note. This apparently refers to an analysis of the Excel file by the whistleblowers 

showing that it suffered from some of the same problems as the one for the Science paper, including 

duplication of data across columns and numbers that did not add up correctly. 
 

But the journal’s investigation found there were other possible explanations for any suspicious patterns, 

and that some problems with the data “are more likely the result of mistakes or poor data curation, and 

their correction would not change the conclusions,” according to the note.  

 

 
 

Document 2: There’s far more scientific fraud than anyone wants to admit 

Adapted from The Guardian Wed 9 Aug 2023  

 

Scientific misconduct has enjoyed some limelight lately. The president of Stanford, Marc Tessier-Lavigne, 

resigned last month after a series of investigations exposed serious problems in his research; an 

independent review of Tessier-Lavigne’s work found no evidence that he falsified data himself but 

concluded that his research failed standards “of scientific rigor and process” and that he failed to correct 

the record on multiple occasions. 
 

And in June it was revealed that a scholar at Harvard Business School, Francesca Gino, was accused of 

having falsified research about – wait for it – honesty. 

 

Of course, scientific misconduct does not happen only at Stanford and Harvard. Of the nearly 5,500 

retractions we catalogued in 2022, and the thousands of cases we have reported on since launching our 

watchdog website Retraction Watch in 2010, the vast majority involve researchers at institutions without 

anywhere near Stanford and Harvard’s pedigrees. 
 

The number of retractions each year reflects about a tenth of a percent of the papers published in a given 

year – in other words, one in 1,000. Yet the figure has grown significantly from about 40 retractions in 

2000, far outpacing growth in the annual volume of papers published. 

https://www.science.org/doi/10.1126/science.ade2691
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspb.2022.1217
https://zenodo.org/record/6565204


 

Retractions have risen sharply in recent years for two main reasons: first, sleuthing, largely by volunteers 

who comb academic literature for anomalies, and, second, major publishers’ (belated) recognition that 
their business models have made them susceptible to paper mills – scientific chop shops that sell 

everything from authorships to entire manuscripts to researchers who need to publish lest they perish. 

 

These researchers are required – sometimes in stark terms – to publish papers in order to earn and keep 

jobs or to be promoted. The governments of some countries have even offered cash bonuses for publishing 

in certain journals. Any surprise, then, that some scientists cheat? 

 

The truth is that the number of retractions in 2022 – 5,500 – is almost definitely a vast undercount of how 
much misconduct and fraud exists. We estimate that at least 100,000 retractions should occur every year; 

some scientists and science journalists think the number should be even higher. (To be sure, not every 

retraction is the result of misconduct; about one in five involve cases of honest error.) 

 

The lengths to which scientists go to fight allegations of fraud is part of the reason the rate of retraction 

is lower than it should be. They punish whistleblowing underlings, sometimes by blaming them for their 

misdeeds. They sue critics. Although they rarely prevail in court, the threat of such suits, and the cost of 

defending against them, exerts a chilling effect on those who would come forward.  
 

Journals and publishers also fail to do their part, finding ways to ignore criticism of what they have 

published, leaving fatally flawed work unflagged. They let foxes guard the henhouse, by limiting critics 

to brief letters to the editor that must be approved by the authors of the work being criticized. Other times, 

they delay corrections and retractions for years, or never get to them at all.  

 

One of the main reasons scientists feel pressure to cut corners or fudge data is because funding rates are 
so low. The US National Institutes of Health last year approved about 20% of applications for new grants. 

And that’s a marked increase from recent years. 

 

Funding to detect and sanction fraud should be a reasonable fraction of the dollars being spent – instead 

of mere millions in a sea of tens of billions. Until publishing papers is decoupled from earning funding 

and employment, however, it’s difficult to imagine how much will change.  

 
 

Document 3: ‘I lose sleep at night’: Experts fight to expose science fraud in Australia 

Adapted from the Sydney Morning Herald, June 27, 2023  

 

A leading scientist behind a bid to track scientific fraud and misconduct in Australia hopes it will shine a 

light on the issue. 

 

Online tool Retractions Australia is tracking scientific papers that have been retracted – or pulled – by 
peer-reviewed journals. 

 

It is backed by leading research institute Neuroscience Research Australia and already has about 500 

entries drawn from a database maintained by the US-based Centre for Scientific Integrity. 

 

Retractions and scientific misconduct, once thought to be extremely rare, have come into sharp focus over 

the past decade as scientists have discovered more cases. 

 
Ivermectin gained prominence as a treatment for COVID-19 based on a large number of fraudulent studies, 

some researchers argue. 

 

https://retractions.au/


One estimate suggests about one in every 50 published papers has evidence of deliberate manipulation; 

other scientists have even gone as far as claiming “most published research findings are false”. 

 
Professor Simon Gandevia, deputy director of Neuroscience Research Australia and one of Australia’s 

most senior scientists, founded Retractions Australia after having increasingly strong concerns about the 

direction of the country’s research establishment. 

 

“I thought I was part of a river that was going in the right direction. But it is totally clear now there are 

major forces that are distorting all that. I lose sleep at night,” he said. 

 

The new project was welcomed by the Association of Australian Medical Research Institutes on Monday. 
“Research integrity is the cornerstone of ensuring quality scientific work,” a spokeswoman said. “The 

Australian public are now able to see with more reliability when scientists review work, which will help 

them understand the lengths scientists will go to to constantly verify and validate results.” 

 

Rather than making innovative breakthroughs, modern scientific careers tend to depend more on 

publishing papers in scientific journals – a process nicknamed “publish or perish”. 

 

That encourages researchers to pump out studies and push the boundaries of accuracy. 
 

In recent years, a thriving “paper mill” industry has also taken hold in certain countries, allowing 

academics to pay to be listed as an author on a paper. 

 

In Australia, research misconduct is policed by a scientist’s own institution – creating an incentive for 

things to be swept under the rug.  

 

 
Document 4: 
 

 
 

 

The Economist Feb 22nd 2023 

https://journals.asm.org/doi/10.1128/mbio.00809-16
https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371%2Fjournal.pmed.0020124

